October 2, 2005

Dagen efter

Vid närmare eftertanke åt jag faktiskt ganska god lunch igår. Jag hade handlat massa billig mozzarella hos grönsaksturken och åt skivad tomat, mozzarella och färsk basilika med olivolja och vinäger samt salt och peppar på. Martin hade lagat pasta med enkel tomatsås på vitlök och olivolja.

Vad gäller Martins kladdkaka kom jag även där på bättre tankar fram emot midnatt när våra lätt räknade gäster satt kvar. Åt alldeles för många munsbitar med grädde på. Egentligen var det mest grädden jag ville åt. Men grädde är alltid lite äckligt efteråt. Fast det var mysigt medan det varade.

Sen var det förstås Martin grönsakscurry - den omtalade. Den var helt ok. Jag kan tycka att den kändes lite för mycket som en fattigmanscurry med de huvudsakliga ingrendienserna vitkål, morot och zucchini. Alltför sträv. Men bra idé med russin. Jag gillar grönsaker som ger en mer grötig känsla, som aubergin, potatis och eventuellt blomkål.

Lyckad frukost idag: stekte gröna ärter ihop med ägg som jag strött kinesisk lufttorkad skinka i. Alltså, jag älskar verkligen kinesisk skinka! Det är en fantastisk produkt. Man borde marknadsföra den i Sverige. Den går att ha till så mycket, framför allt som smaksättare. Nämnda äggrätt behövde jag inte ens salta. I Kina brukar man ha den i soppa med vintermelon, eller i tunna skivor ovanpå fisk som man ångkokar.

Till äggrätten en skål med rissoppa av gårdagens överblivna ris. Lillan 2 år, åt mer än jag! Älskar när hon gillar maten. Idag ska jag ha en matlagningsdag med mamma. Tänker tillaga torsken jag köpte i fredags (ska aldrig mer köpa torsk igen... men trodde det var ok om den var fångad i Nordatlanten, eller trodde att om de angav fångststället så var den förmodligen ok, men enligt Martin ska man nog inte köpa torsk ö h t. Eller så ska jag kolla upp hos WWF.) Sen ska jag koka en soppa på fläskben, kanske göra fengan(risnudel)-soppa med bläckfisk, men har ingen torkad svamp. Äh, det får gå ändå.

3 Comments:

Blogger ...grönvita sidan upp! said...

Curryn förtjänade förstås också ett hedersomnämnande. Håller helt med om russinen!

Tack för en jättetrevlig kväll!

1:16 PM, October 02, 2005  
Anonymous Anonymous said...

Låter gott med den kineskiska lufttorkade skinkan. Antar att den är finfördelad, eftersom man strör den över maten. Finns det att få tag på i asiatiska mataffärer i Stockholm?

6:04 PM, December 18, 2005  
Blogger Space babe said...

Tror tyvärr inte det, men fråga på Omi foods eller Hongkong Trading.

7:25 PM, February 02, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se