March 7, 2013

Skitliv med mera

Det har hänt en del sen sist. Jag har börjat på en ny utbildning för att som det heter - byta karriär. Det är väldigt roligt att sätta sig i skolbänken igen. Men också ganska jobbigt och stressigt. I skolan finns en studiecirkel som bjuder in intressanta föreläsare. Idag var det Victor Bernhardtz, redaktör för boken Skitliv som pratade om otrygga villkor på arbetsmarknaden idag. Jag har druckit en dl rött vin till maten, så här kommer ett citat från SvD:s recension istället:
I grunden handlar ”Skitliv” om hur Sverige blivit ett samhälle där grasserande marknadsmentalitet fört med sig en systematisk transferering av friheter från medborgare till företag, där det ses som naturligt att utnyttja de svaga, som på något sätt vill komma in på arbetsmarknaden, om man har chansen.
Det är i linje så mycket som går i fel riktning i dagens samhälle. Läs t ex Maciej Zarembas artikelserie om den sjuka vården.

I genren mer triviala och självupptagna funderingar så undrar jag om min outfit idag (en lila, tajt och slinkig kofta med stora strassknappar jag fått när min syrra i Kina rensat ut sin garderob) gör att folk kanske inte tar mig på allvar, när det i själva verket handlar om att jag inte vill köpa nya kläder utan bara vill använda de kläder jag har i skåpen.

1 Comments:

Anonymous Mögel said...

alltid kul ... superfint blogg :)

1:53 PM, September 13, 2013  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se