October 8, 2005

en vecka senare

Nu har det gått några dagar sen jag skrev sist. Jag ska försöka att inte sluta blogga innan jag ens hunnit lära mig göra det ordentligt.

Igår käkade jag lunch med Sanna på Opus, Blekingegatan. Det är en fransk krog med rejäl, hemlagad husmanskost. Ägaren tillika kocken heter Patrick, hans fru serverar. Jag, Jenny och Sanna var där en gång i våras, då var vi tidiga och fick bra mat och bra service. Kommer man sent är det lite si och så med det mesta.

Frun rekommenderade den mustiga kycklinggrytan, förmodligen för att det var det enda som fanns kvar. De hade hunnit sudda ut Wienerschnitzel och Strömming med potatismos, men Boeuf Bourguignone hade tillkommit på lunchmatsedeln. Vi träffade på en Nils, utrikare från fyran som just satt och åtnjöt(åt-njöt!) den.

Men det blev alltså kyckling för oss. Den kom in och var currydoftande och ganska stark. Sanna gillade den. Jag sådär. Potatisen som vi fick påminna om var nykokt och mycket god.

Jag gillar också flaskan med färdig päronsaft (?) som de ställer fram på borden.

På kvällen åt jag en portionsrätt med schnitzel, svampsås, klyftpotatis och ärter, riktigt god faktiskt. Bara ingen kommenterar de härdade fetterna som ska finnas i fryst färdigmat så tycker jag de kan vara riktiga höjdare.

Idag har jag ätit syrrans första gulasch. Den var helt ok. Kommer bli ännu godare imorgon.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se