November 9, 2007

resan i bilder - Beijing

OBS! Titta nerifrån o upp!
Wasabimarinerat kinakål 芥末白菜. Mkt intressant. LÄmpligast att inta i små tuggor.


Vi blev bjudna på middag av Vinlusen på Beijing Palace 北京宫, ett oerhört sobert ställe inrett med äkta antikviteter. Det var skönt att slippa lysrörsbelysning för en gångs skull.


Denna karusell förflyttar dig omedelbart till ett europeiskt hov. 北京游乐园


En dag gick vi på Beijings tivoli för att roa barnen. Det var helt öde där. Kan bero på att det var en skoldag och inträdet är 130 yuan/pp över 110 cm. Den första attraktionen var en tre våningar hög karusell, en skylt sa att man skulle känna sig förflyttad till ett europeiskt hov när man åkte den. Här en intressant kombo av ett Baron Munchhausen-fejs i ett kyrkfönster.


Det var innan vi gick in och tittade på Himmelens tempel som vi åt på den muslimska restaurangen utanför templets norra port. 天坛


Jag uppfyllde en dröm när jag lyckades beställa in stekta muslimska nudelbitar 炒面片. Åt dem under ett besök i BJ 94 när jag hälsade på en barndomskompis som i likhet med mig skickats till Kina för att lära sig kinesiska bättre, men då han var i BJ levde han jetsetliv, dejtade popstjärnor, festade, haschade och åt nästan italiensk pasta i muslimska kvarter, medan jag levde i nöjes- och muslimsk pastamässig armod i HZ.
På bilden ses även de godaste lammspett jag kunnat drömma om, spiskumminbeströdd nan, samt en trist aubergine stekt i alltför mkt söt tomatsås.



Jag är inte van vid att vara en enda i vår familj som giftasvuxna män är ointresserade av. 物以希为贵


Imposant buddha. 龙门


Det retro-futuristiska lyxhotellet vi bodde på i den gamla kejsarstaden Luoyang. Fantastiska interiörer! 我们在洛阳住的香金陵饭店。


Jag fick en chock när jag såg Beijings Västra station. Har för mig att när jag åkte härifrån sist så bestod den av ett antal oansenliga skjul bredvid varandra. Nu var den enorm och skräckinjagande. 北京西站,大得吓人。我们从哪里出发去洛阳


Jag är så inspirerad att laga aubergine efter tiden i BJ. Åt jättemånga goda auberginerätter, så jag kunde inte lålta bli att beställa aubergine hela tiden. Den här åt vi på en sylta en bit ifrån Sommarpalatset. Den var jättegod! Men knastrig, på ngt sätt hade de lyckats få in sandkorn eller jord i maten. Jag kunde inte låta bli den ändå. Jag är säker på att alla bakterier åtminstone var döda. 红烧茄子


Vi människor är så oerhört känsliga för avvikande utseende, kineserna reagerar starkt på hur dottern ser ut (medan alla här tycker hon ser typiskt kinesisk ut). Sen inser de att sonen ser ännu mer annorlunda ut. Folk ville fota sig med dem hela tiden och barnen tyckte det var lite roligt tror jag. 物以希为贵。


I Sommarpalatset Yi He Yuan.


"Oh mur, du mur, du murmelmur." Jag kan min Shakespeare.



Kina är kaotiskt. Nästan inget är enhetligt. Framför allt inte trottoarer. Varje butik har sitt eget lilla sätt att få ihop butiksingången med trottoaren, som dessutom ofta är så smal OCH trädplaneterad att man måste kliva ner i gatan, de flesta går därför inte på trottoaren. En av de saker som dock markant förbättrats och imponerade stort på mig var den kinesiska Posten. När jag bodde i Hangzhou på 90-talet och höll kontakt med mina svenska kompisar brevledes var den kinesiska posten ett ruckel med ett bord på vilket stod en flugomsvärmad skål med mosat gammalt ris som därmed tjänstgjorde som lim. På detta kontor bistod de mig med prydlig och ändamålsenlig inslagning av Helosansalvan för EMS till syrran i HZ! 现在中国的邮局比我当年领教的好多了!

Labels: ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Det är intressant hur människor alltid ser det som är annorlunda, inte det som är gemensamt. Här hemma tycker alla att mina barn ser fullkomligt kinesiska ut, i Kina tycker de att de är helt okinesiska (fast när de var små var folk tvungna att rycka av mössan på dem först, så att de kunde kolla hårfärgen). Själv tycker jag ju att de ser ut mer som asiater än europeer, pga ögonbrynen, näsorna och de mörka färgerna. Men så är jag ju också blond, med grå ögon och stor näsa ...

3:26 PM, November 11, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se