November 7, 2007

resan i bilder - veckan i Hangzhou

Tips! Den kronologiska ordningsföljden är nerifrån och upp.

Såhär är luften mestadels i Hangzhou, så nu förstår ni min begeistring över himlen i Beijing. Fotad under taxifärd till Hangzhous flygplats för att möta make och son i Beijing. Åkte med en chaufför från nordöstra Kina som sa att alla där hatar Kommunistpartiet därför att de inte gör något för människorna där. Det är områden med mkt statlig tung industri som nu lägger ner och försätter folk i arbetslöshet. Det finns inte heller den tradition av entreprenörskap där som finns i södra Kina och särskilt i min hemprovins Zhejiang.

Den mesta maten jag verkligen gillar i Kina är sådan som även går att göra här! Det känns både positivt och frustrerande. Denna kypare serverade kycklingris som var otroligt gott, måste försöka återskapa den. Fotad vid en lunch som min gode vän Huajun och hans fru bjöd oss på, på gamla goda Macau Street.

Två av mammas släktingar var på besök och åtog sig att göra potatismjölsdumplings åt mig. Det är rätt mkt jobb. Man blandar mjöl och potatis till deg, tror jag...Och så måste man göra fyllning också med hackat fläsk, färsk bambu, shitake etc som man steker. Det smakade gemytligt men inte upphetsande.

Min mamma fick en ErHu av bror och svägerska. Det är ett tvåsträngat instrument som mamma lärde sig att spela på egen hand som tonåring. Imponerande. Faster står bredvid som moraliskt stöd.


Vi kom försent för att få vårt chambre separée.

Min syrra bjöd mig på fotbad.

Och folk tittade förstås på.

Det har flyttat in en butik som säljer musikinstrument bredvid mina föräldrars "gated community". En lördag spelade de på sina produkter.

Vaktkur utanför området där mina föräldrar bor. Om jag tyckte att detta var överdrivet när de flyttade in 2001 så överträffades det med råge när jag hälsade på i min brors nya bostadsområde Chun Jiang Hua Yue (Vår Flod Blomma Måne), det är oöverblickbart stort och kändes som ett militärt säkerhetsområde med automatiska grindar och höga murar som det inte går att klättra över.

Syrra och svägerska vid familjemiddag ute.

Brorsdotter 1 och syrra.

En söt tjej som vill bli bortgift i Sverige.

En kompis i hans 400 kvm stora ateljé. Han skrattade när jag sa att jag delade en 25 kvm stor ateljé med två andra vänner.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se