March 21, 2008

Semestergoera och Kina-Tibet

Sitter i gastrummet och datar for fullt. Laser bloggar, kommenterar, bloggar sjalv och kollar mina mejlboxar var 5e minut. Sa ironiskt att det ar pa semestern man hinner sitta framfor datorn och catcha upp med allt man skulle vilja vara uppdaterad pa.

Hittade en skitbra artikel om kinesernas syn pa Tibet hos Vinlusen, som jag genast skickade till utrikesgruppen pa jobbet. Jag forsoker att ha en neutral syn pa Tibet, trots att jag ar kines, men ibland kan jag tycka att rapporteringen blir ngt forenklad och ensidig. Kan tanka mig att det ar sa som israeler kan kanna infor Palestinakonflikten. Samtidigt skulle jag aldrig kunna forsvara det som Kina gor i Tibet. Men det ar bra att lasa pa varfor de resonerar som de gor, och se att de faktiskt gor en del bra saker ocksa, och att komplicera fragan nagot.

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Martin said...

Bra artikel! Undrar vad som har hänt under de nio åren sedan den trycktes.

10:24 PM, March 22, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se