April 15, 2009

Mums vilket wokat fläsk!



Jag lagar så god mat ibland! Nu gjorde jag en fläskrätt med lök, morot och zhacai som blev skitgod.
Du behöver:

matolja
2 skivor fläskkarre
1 gul lök
1 morot
2 klyftor vitlök
2-3 tunna skivor ingefära

ungefär:
3 msk vin
1 bit (typ 3 kubikcm) zhacai (stl efter smak)
1/2 krm vitpeppar
1,5 msk soja

- Skiva/strimla lite fläsk, t ex fläskkarre. Jag hade två skivor. Marinera i lite olja, salt, lite soja, pyttelite vitpeppar och en skvätt vin. Låt gärna stå en halvtimme.
- Strimla en lök, en morot och en bit zhacai.
- Stekt fläsket i upphettad olja. Lägg i två klyftor vitlök som du tryckt åt med knivbladet. Ta upp fläsket i en skål.
- Stekt grönsakerna. Blanda i fläsket. Sist hade jag i lite mer soja och en till skvätt vin. Skitgott!

Eftersom jag glömde salta grönsakerna så åt jag kimchi till, det blev ännu godare.

Undrar om framgången för denna rätt har ngt att göra med att jag hade i ganska mkt olja. Mina föräldrar säger jämt att ju mer fett, desto godare.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se