January 28, 2008

Snabbnudlar för sisådär 800 spänn?

Genom Matälskaren hittar jag denna underbara blogg skriven av en +60-årig dam. Hon skriver om några fantastiska snabbnudlar som jag genast försöker beställa. Företaget säger sig leverera överallt i världen. Tyvärr kostar frakten till Sverige 152 dollar...

OK, mina bekännelser:
1. Jag konsumerar ofantligt mycket snabbnudlar. Företrädesvis av märket Samyang. Kycklingsmaken. Jag har bara i halva kryddpaketet, men adderar lite salt och ägg samt äter kimchi till.

2. Jag gillar färdiga köttbullar som steks i mycket olja. För nåt år sen åkte vi finlandsfärja och jag åt jättemånga köttbullar och sökte sen upp köket för att fråga efter receptet, de var ju så goda - så klart de var hemgjorda! Det visade sig vara Scan.

3. Mitt stora intresse är att äta god mat. Jag är ganska ointresserad av och egentligen inte så bra på att laga mat själv, ibland blir det skitgott, ibland inte så gott. Det beror på mitt humör och lite på slumpen. När jag är låg lagar jag extremt smakfri och tråkig mat för då har jag absolut ingen inspiration. Däremot så behöver jag god mat mer än någonsin då!

4. När jag var liten åt jag nästan inga grönsaker, åt bara ris och magert kött eller fisk, så jag är inte så orolig för att dotra inte gör det nu. Mitt bästa var förresten att äta upp resterna, dvs såsen efter att alla plockat åt sig alla stora bitar och bara lite flisor var kvar, då ville jag alltid hälla ris i skålen och slafsa i mig.

5. När jag var typ 9 år så lagade mina föräldrar för första gången Long Song Tang, de sa att det var en rysk soppa. Den består av fläskben, potatis, tomatpuré och vitkål. Jag åt två stora skålar (mer än alla andra i familjen, inklusive storebror, mamma och pappa), kanske t o m tre, och höll på att storkna.

6. Jag var vegetarian/fiskätare några år (typ 18-23) för att jag i lönndom hoppades bli smalare. Det funkade inte. Men utåt sa jag att det var för att jag tyckte synd om djuren...de söta djuren. Sa jag inte.

7. Jag är så fruktansvärt glupsk. Om det finns nåt gott så blir jag väldigt självisk. Det är jag framför alla andra, t o m barnen... Tursamt nog tar maken gärna ett steg tillbaka och låter mig få det jag vill ha, t ex om vi har goda rester i köket. Han är mer tolerant för alla möjliga smaker.

Bonussanning:
8. I högstadiet brukade jag äta kokt potatis med smör som snacks. Ibland köpte jag tonfisk i olja på macken bredvid skolan och åt njutningsfullt efter läxorna.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se