August 31, 2008

Svamphöst



Åh, vad jag älskar att plocka svamp! Jag är inte stormförtjust i att gå i skogen annars, d v s orientering eller så, men att plocka svamp, mmm, det är livet. Det är nåt med att kunna hämta sin mat ute i naturen som verkligen tilltalar mig. Däremot har jakt ingen som helst lockelse för mig.

Vi fick kanske ett halvkilo som bestod av bland annat karljohan, sandsoppar, en citronslemskivling (som var jättegod!), massa svarta trumpetsvampar som bonussonen hittade, taggsvampar, några kremlor etc. Allt som allt blev det en väldigt god svamplunch till mig och ett par mackor till de andra.

Jag är väldigt girig när jag är ute i skogen, men märker att det är så lagom kul att rensa svamp...

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Gratulerar till svart trumpetsvamp.
den bästa av matsvampar.
Speciellt god torkad och använd i asiatiska rätter.
Själv har jag inte hittat några i år trots att jag besökt gamla "säkra" ställen.

Men kom ihåg var Du plockat dem. Med rätt förutsättningar kommer de igen nästa år i tusental.

Angående helt annan jätttesvamp se denna blogg. http://www.lotten.se/

10:38 PM, August 31, 2008  
Blogger Lagers tabberas said...

Vi drog i perfekt karl johan i en Laab på fläskfärs (länken går till en Laab på fisk.
Svampen gav en riktigt djup smak åt den heta anrättningen och det var inte sista gången vi använde karl johan i thaimat - inte första heller.

4:30 PM, September 02, 2008  
Blogger Space babe said...

Örjan: Aha! Jag ska gå tillbaka redan i helgen... Det har ju regnat en del igen.

Lager: Som sagt, jag önskar mig en fru som din.

12:17 PM, September 08, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se