January 2, 2009

Such a perfect day

(Här borde det vara en bild av en soligt Kungsan med isrink i lätt skugga.)

Gårdagen var en sån dag. Vi (hela familjen) träffade Isse och James-från-hundra-år-sen (kan bli ett eget blogginlägg) vid Kungsträdgårdens isrink. Vi åkte skridskor med barnen medan männen stod och stampade, stackars James barhuvad i bara dunväst och inga långkalsingar.

Barnen tyckte det var toppen. För dottern (hädanefter S2) var det första gången hon stod på ett par skridskor, för övrigt storebrors gamla (hädanefter S1), men hon gjorde snabba framsteg.

Sen fikade vi på Berns i sköna soffor. Vi hann hälsa på en nyföding i bekantskapskretsen innan vi avslutade dagen med dimsum på Aroydee. Isse och jag beställde alldeles för mycket och jag fick tillstå att maken hade rätt att jag borde tagit bort en eller två av rätterna. Men jag tror inte att 2,5 dimsum per vuxen person är rätt mängd heller, helt ärligt. Och inget förstör aptiten som för lite mat till för många personer.

Förresten, det som inte var så bra var att jag blev dålig i magen medan vi väntade på tåget hem. Trodde knappt jag skulle kunna hålla mig, men räknade sekunderna under hemresan, rejsade med cykeln hela uppförsbacken, låste upp snabbt som attan och rusade in på toan närmast dörren, slet ner brallorna med minsta möjliga marginal och höll på att dö av lättnad.

Eh, nu skulle det ju handla om hur perfekt dagen varit...

En teaser. Isses päron har skaffat ny sunkkrog och jag ska dit och käka och försöka recensera efteråt. Enligt Isse serverar krogen vanlig husmanskost, men har alltid dumplings (jiaozi) i beredskap i köket, så det går att be att få det utanför menyn om man hälsar från Isse eller "Sissi".
Isse hade med sig några jiaozi från sin mamma när hon kom och klippte mig häromdagen, så jag vet att de är jättegoda. De innehåller lite jiucai (chive på engelska).

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

inget förstör aptiten som för lite mat till för många personer

Men hjärtat, att förstöra aptiten är syftet med att äta. Man har aptit, man äter tills man är mätt och sedan gör man något annat.

2:01 PM, January 02, 2009  
Anonymous Anonymous said...

Var, var VAR kan jag få jiaozi? Tell meeee!

/Inger

9:45 AM, January 07, 2009  
Blogger Space babe said...

Flaggan heter ölhaket där många färjepassagerare sitter innan de avgår. Ligger på Folkungagatan nära Viking Line-terminalen, ungefär mittemot Årsta sjukhus.

12:42 PM, January 11, 2009  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se