August 12, 2009


Jag har ju blivit med trädgård, eller i alla fall tre större rabatter. Inte i rabatt, men i kruka odlar jag nu tomater. Först köpte jag en busktomat själv, sen fick jag en massa tomatplantor (Sticklingar? Frösådda plantor? Såna där hemskt små iaf.) av svärfar, till sist fick jag även en av en granne.

Jag är en entusiastisk och fullständig novis när det gäller odling, som märkes ovan. När jag fick höra att jag måste "tjuva" tomatplantorna så fattade jag ingenting. Inte blev jag klokare heller, när jag googlade och alla bara talade om att det betyder att man ska ta bort sidoskotten i bladvecken.

Bladveck betyder för mig det som är veckat på bladet. Där verkade det konstigt om ett annat blad skulle börja växa fram.

Sidoskott - tja, alla blad är väl sidoskott? De växer ju ut på sidorna från stammen.

Så för säkerhets skull, när plantorna var 20-30 cm höga, "tjuvade" jag dem! Jag tog bort alla blad som växte på de nedersta 15 centimetrarna av stammen. Det kändes lite olustigt när jag gjorde det, men jag tänkte: "Friskt vågat, hälften vunnet!" Och såg framför mig hur tomaterna så småningom kommer att hänga i klasar.

Sen förklarade Amber för mig att sidoskott i bladvecken, det är skott som kommer upp i mitten på det där V:et man ser på bilden (det fanns ett där som jag tjuvat duktigt). Men ibland växer de ut till blommor också, läste jag på nån sajt.

Och allt detta berättar jag mest för att på en odlarsida med frågor och svar så stöter jag på detta goddag-yxskaft-svar till en lika okunnig nybörjare som jag (mina kursiveringar):

På min fröpåse står det "plocka bort alla sidoskott i bladvecken". Jag som inte är så erfaren vad gäller tomatodling står som ett levande frågetecken.
Vad menas?
/Eleonor

Det betyder att du ska "tjyva" plantan. När den växer upp och börjar blomma ska du ta bort sidskott som kommer i bladvecken så att det bara blir en stam med 3-5 klasar beroende på odlingsläge.
/Göran

Va?
Här är länken.
För övrigt är odla.nu verkligen en helt förträfflig sida. Det är Göran som ni redan stiftat bekantskap med, och en Silvia som svarar. Göran är väldigt korthuggen och låter sur på nåt sätt, om än inte just här. Silvia är mkt varmare och svarar ordrikt med små lyckönskningar eller andra små tips och infall.

Nedan ser ni att mina tomatplantor repat sig och bär några små tomater.

7 Comments:

Blogger Jessica said...

Snygg liten tomatskörd ändå!
Alla misslyckas, efter fem år med samma blomma bestämde de sig för att inte blomma i år och jag har ingen aning om varför. Jag har dödat hallonplantor också. De skulle beskäras hårt. Jo, kanske inte så hårt som jag gjorde då rå.

8:23 PM, August 12, 2009  
Blogger Space babe said...

Oj, Jessika, du var för snabb för mig. Du hann kommentera medan jag stuvade om i mobilbildsinläggen, så när jag raderade ett inlägg så försvann din kommentar. Såhär skrev du:

"odla.nu rules! Förutom den gången någon fick för sig och fick med sig en hel posse att man borde ju verkligen kunna odla vanilj genom att stoppa en vaniljstång i jord. Det skulle ju bli billigare så om man fick upp en massa vaniljstänger bara sådär. Jomenhejsan. Man gör en massa grejer som odlare. Vissa grejer lyckas, andra dör. Mina tidigare så lyckade ökentulpaner kom inte upp alls igår. Och jag har ingen aning om varför. Jag har donat med odling på balkongen i fem år och ibland blir det bara fel. Kort och gott, fin tomatskörd för att prova sig fram :). ska ni äta rakt av när dom är klara?"

11:22 PM, August 12, 2009  
Blogger Space babe said...

Svar: Har du nåt tips på tillagning av kördsbärstomater? Annars tänkte jag nog äta dem som de är.

Menar du att tomatplantorna står sig i flera år? Behöver jag inte driva upp nya nästa?

11:23 PM, August 12, 2009  
Blogger Space babe said...

Vaniljstänger, suck. Du, dina fina betfrön kom bort i flytten, men jag ska nog hitta dem en vacker dag. Hur länge håller frön, tro?

För övrigt vill jag ha buskpion, eldröd vallmo, rosor (New Dawn - såna som Amber har), luktärter samt bondbönor.

Har satt en liten vinstock, det var en pinne (två faktiskt, men en dog) med ett pyttelitet grönt skott på när jag fick den, men nu har den typ 15 blad. Jag har satt den i en av rabatterna nu och hoppas hoppas att den tar sig! Älskar att odla! Det är att ge liv, och få mkt livslust tillbaka.

11:29 PM, August 12, 2009  
Blogger Jessica said...

Jag tror att man måste driva upp tomater varje år men jag vet inte. Jag äter inte tomater annat än då och då och då i tillagat skick. Färska ger mig en massa eksem så jag har aldrig ägnat mig åt tomater.
Frön håller sig rätt länge men bör planteras innan bfd på påsen. Du kan ju alltid skaffa nya frön.

Håller definitivt med om livslusten och det om att se liv spira ger väldigt mycket. Man får ta misslyckanden som en del i vad naturen ger och tar. Ibland går det, ibland inte men det är ju rätt trist när det inte går.

12:48 PM, August 13, 2009  
Blogger Pär said...

Jag har fått för mig att man inte ska "tjyva" busktomater. Dessa gillar att bli just buskiga.

12:03 AM, August 22, 2009  
Blogger Space babe said...

Det har du helt rätt i, Pär. Det var just därför jag köpte en busktomat från trädgårdshandeln. Sen fick jag tusen vanliga tomatplantor av svärfar.

9:10 PM, August 26, 2009  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se