November 30, 2009

Singapore



Utsikten fran barnkammaren i YQ och Mickes lgh dar Signe och jag sover. YQ och jaghar turistmage efter en vecka pa Bali. Hon beskrev det valdigt traffande som fodslovarkar. Det kommer liksom i intervaller, som tur ar inte tatare och tatare, utan tvartom.

Vi kakar mini-sma kinesiska mirakeltabletter med foto av uppfinnargubbe pa paketet - en kvalitetsstampel. Vi kakar aven koltabletter som Micke kopte som en enda enkel pillerkarta, utan bipacksedel (fick jag sla upp fass.se for at kolla vad det hette, men typ anvandarinformation). Vi har atit dem lite pa mafa, i samband med de andra pillren. Forresten kan jag ju kolla dem pa fass, inser jag nu!

Vara maltider har intagits pa foodcourter som tydligen ar allstades narvarande i Singapore. Det finns dels en bara runt hornet fr deras hoghus. En annan som det tar 5 min att ga till, som finns i ett stort kopcentrum (med lokala matt matt litet) som aven har bibliotek, bank etc.

Maten kostar billigt dar. En portion mat, t ex angande skal med nykokta nudlar kostar 3-4 SGD ( 1 singaporedollar = 5 SEK).

Micke har kopt den senaste upplagan av den definitiva mat och krogguiden i S. Bokforfattarnas motto ar: "Die Die Must Try". Ett annat citat ar "Food is the purest democracy we have". Bada kan jag skriva under pa.

Det balinesiska och indonesiska koket var inte sa imponerande. Mest friterat eller indrankt i sa mkt lokala ortkryddor sa man knappt kanner smaken av ankan eller fisken eller vad den an ma vara.

Nu maste vi ut och kopa fisk och rakor som vi bara ska angkoka efter veckan av friterat.

3 Comments:

Anonymous Maken said...

Med en sådan ustikt behöver man ingen barnkammarmatta med bilbana. (-;

1:06 PM, November 30, 2009  
Blogger Anna Gustafsson Chen said...

Å, Singapore! Jag vill åka dit. Har precis läst två jättebra böcker därifrån som jag nu med milt våld försöker tvinga en förläggare att ge ut.

4:58 PM, January 22, 2010  
Blogger Space babe said...

Maken, lustigt att du säger det, för en sån matta var precis vad YQ och Micke hade i vardagsrummet där fotot är taget.

Chen, vad heter böckerna, finns de på Internationella biblioteket?

7:26 PM, April 09, 2010  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se