July 27, 2008

Folkhemmet

DN Söndag har en serie där olika skribenter får skriva om begreppet Folkhemmet. Dan Josefssons är den senaste och den som jag först läste. Han skriver jättebra, och jag känner mig helt och hållet med honom i allt han säger. Blir ledsen, sorgsen och förbannad. Mot slutet tänder han dock ett hopp.

Sen skummar jag de andra. Dilsa Demirbags är trist (jag är så trött på allt tjat om Alva och Gunnar Myrdal så fort det handlar om daghem och förskolor!) och märkligt poänglös - "Barnen är för mkt på dagis! Men egentligen bara de barn som har ensamstående (och fattiga) föräldrar (mammor)" Jaså? Och vad är det för ett samhällsproblem då? Beats me!

Nä, då hade P M Nilsson en mkt bättre ingång till förskoledebatten. Han intervjuade hon som var med och såg till att det blev dagis för alla då det begav sig. Sen säger han att hela folkhemsbygget inte var socialdemokraternas förtjänst utan bara var naturliga lösningar på problem som råkade uppstå, men eh, typ, varför hade man inte hittat dessa naturliga lösningar så mkt tidigare då? Och han påstår att högern inte alls hade så mkt emot att välfärdsreformerna genomfördes. Det vill jag nog ha bekräftat från en enig forskarkår av samtidshistoriker innan jag tror. Till sist mynnar han ut i typ att alla svenska politiker är ju egentligen välvilliga och försöker bara lösa problemen när de uppkommer, så moderaterna är ju egentligen skitbra.

Bara det att de sänkt fastighetsskatten enbart för de allra rikaste. Bara det att de gjort det ännu läskigare att bli arbetslös eller sjuk. Bara det att de höjt fackföreningsavgiften väldigt mkt så att folk ska gå ur. Jag håller tyvärr inte reda på allt vad den borgerliga regeringen har gjort, men jag ska läsa den där boken "Åtta år med Reinfeldt" som Josefsson hänvisade till. Jag vet att K försöker hålla räkning. Och när jag läser rubriken "Folkhemmet byggde dagens moderater" tänker jag bara en sak: Varför försöker de rasera den nu?

Men den poänglösaste texten är ändå den av Helena von Zweigbergk. OK, jag skummade den bara. Men hur kan man missa en sån chans att säga nåt väsentligt om samhällsutvecklingen, om alla tiggarna och uteliggarna på gatorna, om hur inkomstklyftorna bara ökar och ökar, och hur vi hela tiden jämför oss med de som har det bättre än vi, inte med de som har det sämre? Hur till och med kloka människor kan få för sig att ett vackert, ståndsmässigt hem och ett sommarställe med sjötomt skulle göra henne lycklig?

Jag vet inte, kanske säger Zweigbergks artikel något intressant om vår samtid, men för mig kändes den bara hopplöst ytlig. Jag har gillat henne i andra sammanhang, tror hon skrev på DN Kultur förr i tiden. På tv funkade hon inte, och nu har jag tappat ännu mer respekt för henne.

Och nu måste jag genast brasklappa igen och säga att jag inte läst texterna (utom Josefssons) jättenoga. (Men gick tillbax för säkerhets skull och läste HvZ lite bättre och tycker fortf den är helt hopplös. Inte ens JMK-nivå... Please.)

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Dina artiklar blir bättre om Du slutar med inläggen av engelska ord eller om det är amerikanskt slang.
Det är klart att alla ideologer och "klen fundamentalister" typ Josefsson vill framhäva motsättningar mellan gamla sossarna och nuvarande regering. Nilssons artikel är ju strålande i sin analys av vad som faktiskt hänt i samhället.
Självklart går sjukvården m fl sektorer att förbättra med mångfald av produktionen men fortfarande solidariskt finansierad.
Hur skulle det vara om vi bara hade Konsum?
Läs "Alla dess dager" av Kjell Olof Feldt så får Du en bra beskrivning av hur de socialdemokratiska problemen växte fram under 70 och 80 talen och som ledde fram till krisen på nittiotalet. Självklart måste alla samhällsmodeller effektiviseras och utvecklas och det är precis det som alliansen håller på med och som Göran Persson inledde.
Ingen inte ens den mest ideologiske sosse tror väl på ett samhälle där 25 procent av den arbetsföra befolkningen är antingen arbetslös eller sjuk.
Hälsningar
Inge
Kul med blogg!

12:31 PM, July 28, 2008  
Anonymous Anonymous said...

"Bara det att de höjt fackföreningsavgiften väldigt mkt så att folk ska gå ur"
De har inte höjt fackföreningsavgiften, den bestäms av facken! Det är a-kasse avgiften som har höjts!
Det som hänt med fackföreningsavgiften är att man inte får dra av den på skatten längre.

12:15 AM, July 29, 2008  
Blogger Hanna said...

Otroligt intressant, Josefssons artikel. Inte hunnit läsa de andra än. Meh, anonym, duh, tror du inte de skulle höjt fackföreningsavgiften om de kunnat då?

12:28 PM, July 29, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Meh, anonym, duh, tror du inte de skulle höjt fackföreningsavgiften om de kunnat då? Tycker det blir intressantare disskussion när den är mer nyanserad. Eller du kanske är en sån som bara tar till dig det du vill höra?

3:53 PM, July 29, 2008  
Blogger Hanna said...

JA, jag tar bara till mig det jag vill höra. Det beror på att jag är dum i huvet. Nä, jag tyckte faktiskt bara att det där påpekandet var lite... petimetrigt, och att Space Babe r´åkat skriva fackavgift ist f akasseavgift inte gjorde resonemanget mindre adekvat. Egentligen skulle jag skriva att jag också nu läst HvZs otroligt fåniga text.

12:13 PM, July 30, 2008  
Blogger Hanna said...

This comment has been removed by the author.

7:10 PM, July 30, 2008  
Anonymous Anonymous said...

"Dina artiklar blir bättre om Du slutar med inläggen av engelska ord eller om det är amerikanskt slang."

Nej, det blir de inte. De uttryck du skriver på engelska ger ett vardagligt flyt i texten (som är väldigt välskriven). Du har en personlig ton och vissa uttryck, som till exempel "beats me", blir i vissa sammanhang så självklara att en svensk översättning eller ett utelämnande skulle skadat flytet.

with all due respect, anonymous, jag anser att språket är perfekt som det är.

2:14 PM, July 31, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se