July 11, 2008

Grillat på grekers vis

I vår förort firas valborg traditionsenligt varje år, och höjdpunkten med det är dels när min kör deltar med sång (ett år deltog även maken som tenor eftersom det inte var kyrkliga låtar, det var toppenkul att ha med honom), men nästan ännu varmare om hjärtat ligger mig grekernas grillspett. De är, till skillnad från vår körsång, konstanta, dvs de finns där varje år, utan undantag - i alla fall så länge som jag bott där och varit med om valborgsmässoaftnarna. Kanske har de kommit till enkom för mig. För när jag inte är där verkar de inte finnas. I alla fall inte för mig...Oj, nu blev jag filosofisk.

Grillspetten kostar 10 kr styck och serveras alltid med en skiva orostat vitt franskbröd till, vilket känns en smula redundant men onekligen ger ett mervärde för pengarna. Men grillspetten, åh, de grillspetten. Jag frågade grekerna om det var lammkött, var helt övertygad om det. Men nej, det var fläsk. Alltså kan inte alla muslimerna i vårt område äta dem, vilket jag tycker är väldigt tråkigt för dem.

Spett ligger i massor på en stor fyrkantig grill som påminner om de kinesiska gatuförsäljarnas. När köttet nästan är klart strör man på salt och pepparblandning, sedan oregano, sist, innan man får spetten på en papptallrik sprutar grekerna på pressad citron.

Så nu i onsdags tänkte jag försöka återskapa grillspetten. Jag hade köpt fläskkarré till ett bra pris; fläskkarré är mitt favvokött. Det är så härligt saftigt med insprängt fett och passar till såväl rödkokt fläsk (i brist på färskt sidfläsk) som fläskstrimlor i grönsakswok, eller bara att steka hela som fläskkotletter (men riktiga kotletter är betydligt torrare och tristare). Nyligen skumläste jag en artikel om grillning och då sades det just att karré är det absolut bästa köttet att grilla.

Vi hade inte så mycket kol, så jag hann inte skära upp allt, utan det blev mer hela fläskbiffar istället för bitar uppträdda på svärmors handsmidda järnspett, men det blev hur gott som helst ändå! Svärmor agerade grillmästare för första gången, tidigare har rollen varit förbehållen hennes män; hon klarade uppgiften med den äran och var stolt som en gravid höna efteråt!

Jag kan verkligen rekommendera receptet, för jag trodde att kött var tvunget att marineras efter konstens alla regler för att bli gott, men det här är bland det godaste jag vet!

Klart slut från Fläskhimlen.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se