January 22, 2009

Färska vattenkastanjer



...är för goda för att användas i maträtter, ätes bäst som de är. Sa till grönsaksvägraren Lillan att det är en kinesisk frukt. Hon gillade stenhårt. Storebror också. Det smakar sött och lite som äpple i konsistensen, tycker maken.

Konsistensen kan dock variera mellan superkrispigt och liksom inte så bomulligt när man tuggar, samt gårdagens lite mer bomulliga variant. Det är säkert för att de inte är alldeles nyplockade, men det är också stor skillnad på hyfsat färska och halvfärska vattenkastanjer, de senare surnar och det sker tyvärr gräsligt snabbt. Jag har tidigare misslyckats att äta färska kastanjer just pga att de fått ligga i kylen ett par dagar för länge.

Finns att köpa på Nordic Chines på Herkulesgatan.

Förresten så åt jag kycklingfilé i röd curry (69 kr) på asiaten som ersatt libanesen vid Konsum på Slussen. Det var riktigt gott! Men jag hade kryddat med extra mkt hunger. Oroväckande var att när jag frågade om ngt riktigt kinesiskt så sa han bakom disken (allihopa var från Qingtian, hörde jag) att de är mest inriktade på thai. Jaha, vad kan du rekommendera då? Frågade jag. Kyckling med vitlök, chili och grönsaker sa han, eller Goong Bao (sic) kyckling.

Jag måste fortfarande masa mig iväg till Flaggan på Folkungagatan (nära hållplats Ersta sjukhus) för att käka dumplings, men jag kan nästan garantera att de ÄR supergoda. Ja, jag försökera göra reklam för tant Chen, för jag vill att hon ska fortsätta driva krog OCH övergå till kinesisk mat ist f svensk husmanskost som hon säkert också är utmärkt kompetent i.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

*noterat*

/Inger

11:48 AM, January 23, 2009  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se