April 28, 2009

Saker jag och min man bråkar om 1

Jag har hela tiden varit emot att barnen får en söt efterrätt efter middag varje dag. Maken gjorde det till en vana med pojken och då gick flickan samma väg. Hennes favorit är pappas chokladkladdkaka som till minst 50% består av smör. Flickan är numera den knubbigaste på dagis och har fått höra glåpord som "tjockis". Jag säger till maken att vi bör minska på sötsakerna. NU går han med på det.
Idag skulle den nya regeln implementeras genom att hon bara får EN chocolat chip cookie, inte två. Hon frågar varför. Han svarar: För att vi tycker att du är för knubbig.

Hon springer in i sitt rum.

Jag hörde och blev helt förstummad. Jag säger att det var fel av honom att vara så ärlig mot henne i detta fall. (Dessutom är det inte sant att jag tycker att hon är för knubbig. Hon är jättefin. Jag vill förebygga att hon blir för knubbig.) Han säger att jag larvar mig och är jobbigare än dottern.

8 Comments:

Blogger Jessica said...

Från en som var knubbig och fortfarande är det men som har tappat trettio kilo. Det var en jävla grej att säga. Sten på börda när man blir kallad tjockis på dagis. Kul när det upprepas hemma liksom. Hallå vad-är-det-folk-säger-om-stört-ätbeteende-och-var-det-kommer-ifrån-jo-samhället-och-omginingen.

10:38 PM, April 28, 2009  
Blogger Unknown said...

Men ... allvarligt? Efterrätt varje dag? Och så säga en sådan sak rakt upp och ner? Ni har gjort henne knubbig, skapat detta problem för henne, och sedan får ni det till att det är HENNES fel? För det är så hon kommer att tolka det. Ni kanske ska börja boka tid på BUP redan nu? Eller gå någon kurs i föräldraskap? Herregud.

11:05 PM, April 28, 2009  
Blogger Space babe said...

Hej, det var just så jag resonerade, men maken vände sig emot att jag blev så upprörd. Han förstår nämligen inte hur man kan bli upprörd över en sån sak. Han hade tolkat det som att jag tyckte hon var för knubbig och ansåg att han gjorde som jag bad honom.

Vi har kommit överens om att jag ska försöka dela upp sakfrågan och mina känslor nästa gång och börja med sakfrågan, typ "Du borde inte ha sagt till henne att ..." och efter att vi avhandlat det att "jag är arg, ledsen och besviken...".

Han å sin sida ska på ett vänligt sätt påminna mig om att dela upp sakfrågan och känslorna.

Vi får väl se hur det går...

9:52 AM, April 29, 2009  
Anonymous Anonymous said...

Du hade all rätt att bli upprörd. Jag har varit i samma sits som din dotter och det sätter spår kan jag lova. Men nu är ju inte hon så gammal så det är säkert ingen skada skedd om det inte upprepas. Men det är faktiskt väldigt allvarligt, och man har rätt att bli arg oavsätt hur det tar sig uttryck.

/L

12:51 PM, April 29, 2009  
Anonymous Anonymous said...

Oavsett menar jag. Du ser hur upprörd jag blir, kan inte ens stava.

/L

12:54 PM, April 29, 2009  
Blogger Jessica said...

Skilja på sakfråga och känslor? Lycka till. Man kan väl uttrycka känslor i samband med sakfrågan utan att ha som en agenda.
Larvigare och jobbigare än dottern, det är ju också ett sätt att slippa ta ansvar för vad man just har sagt och konsekvenserna av det. Alltså, jag beklagar, men nästa gång din man kommer på nåt lika klurigt att säga så kan han vara tyst.

5:43 PM, April 29, 2009  
Blogger Pär said...

Exakt vad menar då panelen att maken skulle svarat på dotterns fråga om varför hon bara fick en kaka?

6:26 PM, May 07, 2009  
Anonymous Lisa said...

Mathimlen är en toppenmamma det jag sett!

Vad man säger? Man säger helt enkelt att kakor och godis äter man på lördagar och bara någon gång annars. För små barn behöver riktig mat som de kan bli stora och starka på! Och nu när hon börjat xxxxx så är det riktig mat som gäller. Att säga att barnet är en knubbis är jäkligt klantigt men inte oförlåtligt; det viktigaste är att hon inte känner att borttagandet av gottisarna är en bestraffning.

Nu ska du få ett bra tips. Om ni ger barnen sötsaker ska man inte ge dem det direkt eftermiddagen för då äter de mindre till middagen eftersom de vet att det kommer gottis. Överraska dem istället då och då med en efterrätt. Då orkar de inte äta så mycket.

Ett annat bra tips är att ge dem massor av grönsaker och nötter före middagen när de är hungriga.

Och håll igen på frukten! Bananer och druvor är rena sockerbomberna. Ge nötter också!


Hälsar fru Besserwisser!

11:41 PM, May 07, 2009  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se