October 20, 2005

fisk & fisk

Idag har jag ätit fisk till lunch och middag. Middagsfisken var rödtunga, tror jag. Det är tant Li som har släpat hit firrarna. Hon har nära till Skärholmen och där finns det mycket mat - nästan lika mycket som i Kina.

Tant Li är mammas väninna. Ända sen jag fick barn har hon kommit någon gång då och då och lagat mat åt mig. Jag är mycket tacksam för det. Särskilt är jag tacksam för hennes dumplings med 韭菜 (jiucai, uttalas dyo tsai) - ett slags kinesisk gräslök som är mycket aromatisk. Jag har nämnt det i en sågning av Halv trappa plus gård tidigare, fast då under dess engelska namn "chives". Nu har ni fått nog med ledtrådar för att lista ut vilken insändare som är jag.

Sanna, jag och Jenny åt Findus fiskgratäng med dillsås till lunch hos Jenny med jättegod sallad på rucola till. Vi har ett schysst utkast till trailer nu. Känns bra att vi lyckas lösa en massa problem allteftersom de uppstår, som när datorn inte ville visa kinesiska tecken så lyckades Jenny och jag uppdatera Microsoft Office till att göra det. Sanna fick ju sitta hela tiden och klura ut hur Adobe Premiere egentligen funkar. Det är ett rätt så oförutsägbart program, kan vi nog sammanfatta.

Nu till rödtungan. Molle föreslår att jag ska göra en receptdel, men jag vet inte hur man gör det ännu, så det får bli såhär tills vidare: Jo, man tar en rödtunga, det brukar gå fem, sex stycken på ett kilo. Man delar dem i halvor, klipper bort fenor och rensar huvudet om man har en mamma som alltid påstått att hon gillar att äta fiskhuvuden. Sen saltar man ordentligt och lägger i en flat skål. Sen skär man färsk ingefära i fina skivor och lägger på fisken. Häll på lite vitt vin. Har man kinesisk saltad skinka (se mitt andra inlägg någonsin för mer info) lägger man på tunna skivor sådana också.

Lägg skålen i en stor och rymlig traktörpanna, häll lite vatten i botten. Ångkoka fisken ca 15 min. Kolla så köttet verkligen lossnar från benen. Innan man tar upp skålen (i Kina finns det redskap för sånt, jag ska lägga in länk till ett foto senare) så hettar man upp lite matolja. Skär lite purjo i tunna strimlor (jag hoppas ni inte tillhör de dumma svenskar som slänger den bleka delen av purjon som är spädast och godast), strö över, häll på olja, hör det härliga fräsandet! Njuuuut! Med lite gott ris, of course.

Apropå ris så har vi haft ett risdilemma. Vi har hittat världens godaste ris (förutom det koreanska ris jag åt i Atlanta, Georgia hemma hos familjen Yang 1995. Det var rundkornigt och i kokt tillstånd glänste det som små feta pärlor. Jag kom att associera det med mammas berättelser om riset de själva odlade i 青田Qingtian; hur gott och smakrikt det hemodlade, nyskördade riset var, att man inte ens behövde något till. Jag tror förresten att jag just gjort en Proustsk parentes som gör att ni måste gå tillbaka en del för att kunna fortsätta.), tyvärr är det rätt dyrt, 99 kr för 5 kilo hos Kina-Li. Mamma kräver att jag ska köpa samma ris som min syrra köpt, från Hongkong Trading, men jag har beslutat mig för att unna mig lyxen att äta det ris som gör mig till en lyckligare människa.

Uppdatering 2011-01-06
- Recensionen är borta eftersom restaurangen lagt ner sen antal år.
- Ät inte rödtunga som är rödlistad av WWF (WTF tänkte jag först skriva). Här 2010 års lista i fickformat. Men sök alltid på den aktuella, för senaste innan 2010 angav tilapia som godkänd firre, och nu är den rödlistad.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se