June 5, 2006

Yxmördare

Har just lämnat barn på dagis. Ville ge mig själv en helt ledig dag idag. Inte tänka på jobb och andra måsten. Men inser att jag måste skicka ut massmejl om eventuella nya visningar på filmklubben, översätta ett par dokument åt en entreprenör, blogga, handla mat, ringa min syster i Kina etc.

Sätter igång datorn. På skrivbordet har jag skärmdumpar (använder jag ordet rätt nu?) med rubriker som yxmördare(han som dödade sitt ex i Umeå), men are the losers (när de blir ensamma utan partner) och mäns våld mot kvinnor. Leker med tanken att om jag skulle bli en mansmörderska nån gång så skulle polisen kunna hitta inspirationen till mina mordiska tendenser här.

Fast egentligen sökte jag på de där artiklarna för att jag var intresserad av varför det är så att de flesta mord sker inom bekantskapskretsen, eller till och med inom den närmaste familjen. I synnerhet var jag intresserad av mord av en äkta hälft. Hur utvecklas en relation från kärlek till hat?

Jag minns en notis förra året om en 80-årig man som hade dödat sin några år äldre maka någonstans i Sverige. Han sade sig ha gjort det av barmhärtighet, men enligt polisen såg det inte ut som ett barmhärtighetsmord. Man kan bara fantisera.

Från den första förälskelse kanske under en dans i den lokala folkparken, till det dödande slaget han fäller över henne.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Space Babe, om du läser detta (vilket är högst osannolikt med tanke på att det är ett av dina mycket gamla inlägg): den sista raden i detta inlägg, det där om folkparken, fick mig på allvar att bli varm i ögonen och darra på underläppen.

Det är mycket riktigt ett intressant ämne, men det mest intressanta i detta inlägg var din formulering, som lyckades fånga det vackraste i världen och det hemskaste som kan hända - i samma mening. Det gjorde nästan lite ont i mig. Tack.

3:36 PM, August 01, 2008  
Blogger Space babe said...

adam, du gör mig generad med ditt beröm! Men tack ska du ha!

1:31 PM, August 06, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se