November 3, 2006

i Kina 6

Idag fick jag en dipp igen. Min kaderkompis hade lovat ta med mig och lillan till Safariparken har i Hangzhou idag pa formiddagen, men igar var jag sa trott sa jag kunde inte forestalla mig att det kunde bli roligt, sa jag smsade honom och sa att vi stod over. Sen vaknade jag i morse och hade inga aktiviteter till lillan forutom att se pa Totoro och Askungen 2.

Men det dog ok at henne.

Hon at en massa gui yuan 桂圆 som ocksa heter longyan, eller longan pa kantonesiska som ocksa verkar ha blivit dess internationella namn. Longan paminner om lychee men ar mindre saftigt. Lychee ar godare. Tyvarr har sasongen redan varit. Allt ar sa sasongsbundet har i Kina. Nu ar det t ex sasong for krabbor, rattika och farska hong zao 红枣 - kinesiska roda dadlar, farska sadana kallas har for dong zao 冬枣, vinterdadel,enligt en sida jag googlat fran kallas den aven for appeldadel. Det passar ratt bra, for den ser ut som en miniapple, brukar vara gron och sen rostrod-spracklig for att sa smaningom bli helt rostrod.

Vid tiotiden ringde tack och lov en kompis och tog med mig for att kopa DVD och bocker. Hon bor i andra anden av stan, egentligen ar det inte sa langt bort, men med dagens trafiksituation ar det hur langt som helst. Hennes foraldrar bor grannar med mina, och jag tror det tar henne typ 1,5 tim for att komma hit med kollektiva fardmedel. Men taxi tar det kanske en halvtimme. Nar vi lagt pa var klockan elva, vi bestamde oss for att traffas kl ett.

Jag aker nastan uteslutande taxi nar jag ar har, for jag resonerar som sa att jag ar har sa kort tid och min tid har ar darfor mkt dyrbar. Nar jag antligen fatt tag i taxi (det var lunchtid och helt tomt pa gatan, jag tror en del chaufforer vilar middag) fick jag ringa henne och hon forklarade for taxichaufforen vart han skulle aka. Det kanns lite jobbigt, Hangzhou ar snart en helt frammande stad for mig.

Nar alla cyklade sa kandes staden sa mkt mer gripbar. Man larde sig var allting lag, man kunde hitta overallt. Inte nu langre. Om jag bodde har skulle jag nog ocksa borja aka buss, for det ar enda sattet att lara kanna staden, men fy vad mkt tid man slosar!

Lagsta taxan med taxi gar pa 11 yuan (=kronor). Det ar inga pengar att tala om nar man star infor att trangas med en massa manniskor pa bussar som man anda inte riktigt vet nar man ska kliva av och byta etc.

Jag kopte massa filmer, bl a Narnia, Art school Confidential och 9 songs av Michael Winterbottom. Sen akte vi faktiskt buss till en av stans storsta bokhandlar och dar kopte jag en cdskiva med Wangfeng (den enda som fanns, en livskiva med bl a Goodnight Beijing, tack och lov) till Staffan som bett att fa den. Jag kopte ocksa lite bocker av E M Forster pa kinesiska at min kompis som jag var i Bordeaux med. At mig sjalv blev det massa Murakami-bocker som jag inte sett finns pa engelska. Sen orkade jag inte bara mer.

Till middag fick vi bl a soppa pa kyckling som ska vara san dar frigaende kyckling hos bonde, de ar skitdyra, den lilla magra de kopte kostade over 50 spann. Men broilarna smakar inget, anser folk med all ratt. Idag har jag inte atit ngt sarskilt gott, trots mkt umamig soppa och duva med kastanjer. Ok, men inte mer. Gillar battre grillad duva som man kan fa pa restaurang. Kottet ar valdigt mort.

Min faster lagar nastan all mat at oss. Min mammas kusin som jag kallar moster kommer hit och stadar varje vardag, ibland lagar aven hon mat. Jag inser hur bortskamd jag ar har. Jag ar som en liten kejsarinna som de forsoker behaga och lillan ar kejsarinna over mig... Det kommer definitivt kannas ovant att behova gora hushallssysslor igen i Sverige.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tänk så ensam du varit utan dina bloggkompisar :)

*kramar*

//Norman

8:00 PM, November 03, 2006  
Blogger Morelli said...

ja eller hur :-)

7:41 PM, November 04, 2006  
Blogger Staffan B said...

ååååh tack!

10:16 PM, November 20, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se