October 31, 2006

(battre) i Kina 5

Maste bara avsluta forra omgangen. Jo, pa kvallen gick vi pa nudelrestaurang, de har alla andra ratter ocksa (jag sag t ex tva vasterlandska kvinnor vid ett bord ata haglost pa Sotsurt friterat flask som brukar vara en av mina favvoratter, men jag har ej smakat nan riktigt god denna gang), men vi bestallde resolut bara nudlar, utom ett fat med qingcai, dvs grona bladgronsaker, jag tror de gar under namnet pak choi i Sverige. De ar sa smakrika! De var stekta med tofuskinn, skitgott, men jattefett! Svagerskan sa at brorsan att inte ata for mkt. Han ater jamt mat ute med kunder och har for hogt blodfett. Och han ar lika galen i mat som jag och syrrorna.

Vi bestallde alla deras mest kanda nudelsoppa som ar toppad med stekta sma alar och skalade rakor. De stekta albitarna var helt mjalla och goda. Rakorna fick lillan, det enda hon visat sig villig att ata i Kina hittills ar just skalade rakor, vitt skivat brod och yoghurt. Fast igar at hon faktiskt en stor portion angkokt fisk gui yu 鲑鱼 (iciba.com pastar att det ar trout) med ris.

Pa kvallen somnade lillan redan kvart i nio, sa jag stack ut och traffade en annan klasskamrat som jobbar pa en avknoppad del av konstakademin.

Han berattade att konstakademins rektor blivit utvald att delta i Venedigbiennalen med arkitekten som ritat skolan i fororten Xiangshan dar han jobbar. Deras utstallningsobjekt ar just skolan. De ar hemskt stolta over den. Jag var dar nar det var morkt sa jag kan inte saga sa mkt, men den byggnaden jag var i var val ratt kal och helt ok. Vit puts med svarta tak, tror jag. Lite speciellt var att alla byggnader liksom har en "himmelsbrunn" mitt i, dvs en liten oppen gard, har med en liten bambulund. Sen var balkongrackena ocksa gjorda av bambu.

De har varldens storsta (till ytan) konstskolebibliotek. I Kina ar det valdigt viktigt att vara storst eller bast. En av byggnadernas entreer vetter mot ett berg och utsikten fran den entren liknar en av de mest kanda malningarna av en av de basta landskapsmalarna i kinesisk historia och heter darfor likadant. Jag har tyvarr inte namnet, ska ta reda pa det. Typ Zhang Kuan, tror jag. Eller Fan Kuan, verkar det finnas en som hette fran Song-dynastin.

Enligt min kompis ar rektorn valdigt representativ for den kinesiska konstscenen. Rektorn rakar ocksa vara systerson till Jiang Ze Min, han som eftertradde Deng Xiao Ping. Men kompisen ar inte for inte valdigt framgangsrik for sin alder, han har blivit kand som en riktig kader i akademin och har en hog position som assisterande avdelningsansvarig i Xiangshanskolan.

Idag har jag shoppat. Kopt ett par koftor och byxor fran Espirit som var pa rea for halva priset. Kopt en rosa prinsessklanning at dottern som just nu ar helt insnoad pa prinsessor och rosa. Mammas kusin/tant hade med sig sitt barnbarn som lekkamrat. Jag fick kraftigt daligt samvete, eftersom flickebarnet fick kliva upp kl 5 for att aka hit och leka, sa jag kopte varsin barbiedocka at dem. Kostade bara typ en femtiolapp styck.

Syrran och jag kakade lunch pa ett stalle som heter Macao street. De serverar dimsum a la Macao, men det var ingen storre skillnad. Lite mindre fett och salt, trodde jag mig marka. Det var i alla fall hemskt gott, det godaste var faktiskt kycklingfotter med hackat kimchi pa. Jag har bara borjat kaka kycklingfotter de senaste ett, tva aren, sa ar verkligen ingen hardkokt typ nar det galler sadant. Sen var ju groten god sa klart, ingen dimsum utan grot, kom detta ihag!

Imorgon ska jag pa ansiktsbehandling. Forresten, den dar gronsaken jiaobai, har kommer tva bilder. Enligt iciba.com heter 茭白
water bamboo, {Zizania latifolia} Turcz.

1 Comments:

Blogger Hanna said...

Hihi, det var ålar på bilden, inte nudlar.

9:02 AM, November 01, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se