October 28, 2006

(battre) i Kina 3

Uppdatering: Ok, sag nu att Jenny foreslog print screen, men jag vet inte hur man gor. Det hander inget nar jag trycker pa den kanppen pa tangentbordet. Har faktiskt alltid undrat hur du gjort de dar snygga skarmatergivningarna eller vad man ska kalla dem.
---------
Ondskan, du ville ha Haddock-svordomarna atergivna, men kunde jag det skulle jag ju kunna kommentera! Forestall dig bara en radda (betydligt fler tecken an vad som vanligen behovs) symboler fran Word, symboler som ingen nagonsin kommer att behova och som den dag man behover dem anda aldrig kommer kunna leta ratt pa.

Har en beskrivning av en ordverifikation jag har framfor mig: svenskt aa (som jag iofs skulle kunna gora med hjalp av en sifferkombination) + fragetecken + apostrof + svenskt aa + nat litet liggande (arabiskt?) komma + kursivt f + franskt ae + citationstecken + cirkonflex-c + s med ett litet v ovanpa + dubbelkomma + overstreck + R i en ring + gradtecken + nat som liknar paragraftecken med inte ar det, typ sa.

Ja, jag ska ta ett och flera djupa andetag, jag inser ocksa att det kanske ar den forsta fasan att motas av den kinesiska verkligheten far mig att reagera sa. Hostan ar ocksa battre. Ikvall tog jag mig sjalv i kragen och akte hem till syrran och stekte oxfile medan dottern lekte med hennes 5-aring och hennes hushallerska (tanten) tog hand om hennes 1-aring. Vi sjong "Get into the groove" och hon skramde upp mig om alla kackerlackor som finns i hennes centralt belagna skyskrapa (hon bor pa 29e vaningen) pga att de rika grannarna kommer hem fran sina utlandsresor med massor av importerade saker, bland annat tyska kackerlackor.

Syrran har massa ideer om barnuppfostran och kosthallning. Bl a ar det mindre nyttigt med raa morotter an kokta, darfor att kroppen inte kan ta upp betakarotenet i den raa moroten.

Vi hade valdigt trevligt. Jag at goda flodrakor som tanten stekt lite snabbt med lite kinesisk graslok. De levde och sprattlade nar hon kom hem med dem. Hon hade gatt ivag och kopt dem nar syrran ringde mig i taxin och fragade om jag ville ha rakor och jag sa ja. Suck, vad skulle jag inte ge for en tant i Sverige... Jo, vit lon.

Sen sa ringde en klasskamrat fran konstakademin som nyligen flyttat tillbaka till Kina efter 4 ar i utlandet (Paris och ostkusten i USA). Det var han som tipsade mig om den kinesiska konsttidskriften som vill ha skribenter. Han bor bara i huset mittemot oss i samma "gated community" sa han kom over och vi snackade tills dottern somnat (efter evigheter!) och sen gick vi over till honom (han har det mkt finare hemma...konstnar som han ar och allt...) och han visade mig sina senaste malningar. Han malar figurativt, landskap. Jag vet inte om jag ar sa fortjust. Kanns lite blekt. Men han talar valdigt val for sina malningar, och ibland undrar jag om inte det ar det som ar avgorande.

3 Comments:

Blogger Lisa said...

Underbara rapporter! Kan du ta reda på hur man lagar anktunga? Har sett fryst i affären min inte köpt eftersom jag känner mig osäker på tillagningen. Ja, hag fegar också ur ibland.
Ha det bra därborta och kom gott hem!
Jag gilalr Blink men har man läst för mycket Gladwell så börjar man kunna formeln. Eller formulan som det heter i reklamsvängen.

10:53 PM, October 29, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Din syster har rätt men man måste inte koka morötterna. Det går att äta dem råa och tillgodogöra sig det nyttiga om man samtidigt äter något fett, dressing eller vad som helst. Men rårivna morötter utan något till ger möjligtvis lite fibertillskott, inte mer.

8:40 AM, October 30, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Kanske ett dumt påpekande men om du trycker print screen så kopieras skrivbordet. Sedan måste du klistra in det också, i dokumentet du använder, eller i Paint-programmet eller nåt. Fast det kanske du har testat?

7:47 PM, October 31, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se