May 7, 2007

Dumpling? + lite numerologi


Och en kock på Akki berättade att en kompis till honom har öppnat en dumplingbar. Ska dit och testa nu på fredag!

Uppdatering: Enligt Elin på stan så heter stället Steam, ägs av en Pernilla och ligger vid Vanadisplan ner mot Norra stationsområdet på nr 118. Ett mycket bra nummer, btw, kineser skulle kunna döda för att ha krog eller bo vid det numret. Om du känner kineser kolla vad deras mobilnummers sista siffra är, jag slår vad om att 4 av 5 har en åtta. Siffran 8 uttals nämligen [ba1] och rimmar alltså på tecknet 发 [fa1] som betyder "komma på grön kvist" (egentligen att expandera, att jäsa). 18 blir ännu bättre, för 1 kan uttalas [yi1] eller [yao1], och [yao1] låter ju nästan som [yao4]= ska. En gång ägde Isse familj en guldfärgad Audi med registreringsskylten MOS 118. Efter att de sålde den har allt gått neråt, tror jag.
Alla kineser undviker siffran 4 som nästan rimmar på död.

Labels: , ,

5 Comments:

Blogger Anne said...

Men åhhh! Var då, var då?

3:47 PM, May 07, 2007  
Blogger Lagers tabberas said...

Ja, var då? Inte för att vi har tid just nu, men med barnvagn om några veckor kanske!

6:58 PM, May 07, 2007  
Blogger Ana said...

F har fått tips om bästa dumplingsen i stan, någon sa att de fanns vid Hötorget, gatan som går över Sergelsgatan, heter något på Hongkong. Jag tror att det är Mäster Samuelsgatan och att det ligger I SJÄLVA HÖGHUSET om ni förstår. Jag var där och åt med en av mina bebisar, ensam, tror det var med Tony, en gång, det var ett skönt plejs men man måste säkert be om dumplingsmeny speciellt.

10:12 PM, May 07, 2007  
Blogger Ana said...

Ursäkta att jag skriver så rörigt, jag menade att jag var där med Tony som bara var en liten skrutt, därför var det ungefär som att vara där ensam eftersom han bara ammade och sov på den tiden. I dag hade han mer varit ett trevligt sällskap - åtminstone om maten kommit fram på bordet. Fast det var ett perfekt ställe att gå ensam till. Skönt på något vis.

10:14 PM, May 07, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Chop Sticks heter en restaurang som jag aldrig kan sluta att prisa, och den ligger just på Mäster Samuelsgatan i Fjärde Hötorgshuset. De har en dim sum-meny, eller bara dumplings som förrätt.

10:48 PM, May 07, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se