September 26, 2007

Månfesten igår


Det var en jättetrevlig månfest med bl a grönsaksskulptering, kungfu och lejondans. Förrätterna bestod av en pepprig soppa (ej i bild), jordnötter med chili, vinägermarinerad gurka, torkad tofu (närmast på bilden) med sesamfrön samt tunna skivor marinerad biff. Allt var väldigt starkt med mkt chili och inslag av sichuan-peppar i biffen. Tydligen så är provinsen Sha'anxis kök väldigt Sichuan-inspirerat.


Varmrätter bl a ekorrfisk och vattenkokt biff. Biffen var HELT FANTASTISK. Jätteumamig och jättemör. Konstigt det där med "vattenkokta" rätter, för de badar snarare i olja, måste finna en förklaring. Fast det är klart, de är ju inte wokade. Kanske kokar först, badar i olja sen. Ekorrfisken håller jag med Lisa att den inte är så kul. Såsen är för sur och för söt, majskornen bör bytas ut mot pinjenötter så som originalet serveras i Kina. I alla fall i Hangzhou.


Nudeldragning (mitt uttryck...) Som väntat helt fascinerande. Men jag önskar att nudlarna hade lagats till också, så att alla fått smaka!


Kinesisk dans. Varför är den överlevande kinesiska dansen ofta så ful och fånig? Jag har ju sett överjordiskt vackra, förmodligen påhittade danser i tvåloperor, mest solodanser från typ Tangdynastin. De fanns nog mest vid hovet, medan den här i grupp förmodligen har ett folkligare urprung och därför fått större spridning iom kommunisterna. Jag bara jämför lite med tempeldanser från Thailand etc och tycker detta är lite beige... Men det är lite gulligt oxå. Jag kan tänka mig att se 5-åringar dansa sån dans, men inte 54-åringar. Fast de är fasligt söta i parkerna när de håller på med sina solfjädrar och näsdukar.

Labels: , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Många grymt goda rätter där igår. Lejonhuvudköttbullarna! Och den chilikokta kossan med kål. De grillade kycklingfragmenten med ben och grisspäck. Grisfoten med soja och stjärnanis (stjärtanus)!

Maken

7:05 PM, September 26, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se