August 9, 2007

Lo Scudetto - sådär

Jag var där första gången 2000. Då tyckte jag det var rätt gott. Nu är det sådär. Servicen var långsam och inte alert. Vi fick be att få vattenkaraffen fylld hela tiden (det var jättevarmt ikväll och de verkade inte ha några fönster som gick att öppna), de såg en gång att jag ställt karaffen vid hörnet, men sen såg de den aldrig mer.

Maten var verkligen SÅDÄR. Pastan smakade inte nykokt och inte heller pinfärsk. Men framför allt var den jättesalt! Vi åt en sallad till förrätt med grillad oxfilé, den var bäst, dvs inte särskilt anmärkningsvärd. Köttet var mört och gott. Till huvudrätt valde jag som vanligt pasta (linguine) med blåmusslor, vongole, persilja etc. Det smakade mest smör och salt. Var fanns umamin, var fanns såsigheten, fiskigheten? Dränkt av saltet?

Resten av sällskapet var inte heller så nöjda med sin mat. Jag provsmakade en bit polenta som var torr och trist, inte alls som ngt jag kunnat föreställa mig utifrån Bufords beskrivning.

Trots detta propsade sällskapet på att betala typ 10 procent i dricks. Jag redovisade min ståndpunkt att dricks lämnar man bara om servicen varit väldigt bra och/eller om maten varit väldigt bra. Ingetdera var uppfyllt. Men jag var i minoritet. (Egentligen tycker jag att vi som gäster borde säga precis som det är, men VEM ORKAR? Inte jag i alla fall. Jag vaknade med ont i halsen i natt och har jobbat från 04.)

Ett jättestort vinglas som fylldes till 1/5 med vin kostade 110 kr. Jag vet inget om vin så jag ska nog inte uttala mig om det. Men ett vet jag - vem som inte kommer gå dit mer.

Labels: , ,

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag har ungefär samma erfarenhet från mina besök där. Personalen har varit allt från olunnig/ointresserad till otrevlig.

Överpriser och nonchalant service är ett ganska säkert kort för att förstöra en kväll för vilket sällskap som helst.

7:38 AM, August 10, 2007  
Blogger Amber said...

Verkar klokt att avstå från vidare besök på det stället! Om man finge betalt, kanske det ställde sig i ett annat ljus...

10:56 AM, August 10, 2007  
Blogger Lisa said...

Jag hade min allra första date med Johan just där för tre år sen. Jag hade bedyrat att det var OK. Jag fick inte bara äta upp mina egna ord utan desutom seg antipasti och stabbig pasta.

Men det gick ju bra i alla fall ...

7:05 PM, August 10, 2007  
Blogger Björn said...

Låter som en trist upplevelse...

Om vinet: standard på krogen är att ett glas innehåller 14-16 cl vin så att en flaska räcker till 4,5-5 glas och att priset per glas är 1/4 av priset på en flaska.

Om vinet ni drack var ett rätt hyfsat vin som systembolaget tar ~125 kr för så låter priset normalt... annars är lo scudetto ovanligt dyra.

10:52 AM, August 18, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se