August 26, 2007

Zucchini med räkor + vardagsfläsk


Hade verkligen ingen inspiration idag. Jag äter nog sämst av alla matbloggare jag känner. Men hade lite marinerat fläsk i kylen, pappa klagade visserligen på min mat när han var här, men han gav mig lite bra råd och tips. Till exempel att om jag ska servera nudlar med strimlat fläsk och shiitakesvamp så ska jag steka dem för sig och lägga på dem separat, inte låta dem koka i buljongen och tappa all smak.

Jag hade strimlat lite fläsk från lite köttben jag köpt, tror det var udda fläskkarré-bitar. Kokade buljong på det mesta, men strimlorna blandade jag med lite matolja, salt, soja, vitpeppar, vin, lite potatismjöl, vitlökspulver, ingefärspulver - de sista två är pappas tillägg. Det blev faktiskt väldigt gott.

Enligt pappa räcker 20 min/en halvtimmes marinering i rumstemp. Jag hade köttet stående i kylen i ett par dagar, för vi gick ut och åt igår (mer om det sen...). Stekte upp det och la åt sidan. Funderade på att steka med zucchini, men valde att bara steka med skivade morötter och strimlad purjo (stek, addera köttet, stek en stund till, smaka av med salt, servera). Sötman från morötterna som jag bara stekte som hastigast blev jättebra ihop med köttet, och purjo är gott till nästan all kinesisk mat.

Sen stekte jag även en zucchini med torkade räkor (inte "räkskinn" utan den lite större varianten, stor som en avklippt stortånagel...ursäkta den osmakliga jämförelsen, men kommer inte på nåt annat just nu.) Bildlänken går till en trevlig matblogg som kom upp när jag sökte bilder.

Jag skar zucchinin i ganska stora bitar och slängde i räkorna ganska samtidigt. (I het olja förstås) Sen får det fräsa tills grönsaken är klar. Häll på lite vatten så att det ångar och blir klart lite snabbare. Smaka av med salt och socker, eventuellt lite hackad vitlök.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se