February 1, 2008

Samba Sushi



Relativt ny sushi på Götgatsbacken, på krönet ungefär. Närmast T-uppgången Hökens gata, gå 50 m mot Medborgarplats/Skanstullhållet. (Söderut, tror jag någon mer kartorienterad person skulle uttrycka det.)

Bland de som rörde sig bakom disken kände jag igen åtminstone två från Akki, så det bådar ju gott för kvalitéen. En ganska slö söt tjej servade, vilket också var ett bekant koncept från Akki (dock ej på senaste tiden, då har det varit raska män, företrädesvis de två medelålders bröderna varav ena är Akki och nyligen rest till Laos.)

Och smaken? Tja, det var väldigt snyggt upplagt. De har gott om plats, så de har tallrikar som tar mycket plats och kan göra snygga såssträngar bredvid firrarna. Av mina 9 bitar sushi var tre rullar och sex fiskar, varav två lax, en räka (ajaj, mangroveträsken...), en tonfisk samt mina favoriter makrill och smörfisk. Smörfisken smakade väldigt smörigt! Jag undrar vad min fd klasskamrat gone kökschef på Akki egentligen vet om den fisken, för han sa att folk som jobbar med sushi inte gillar den själva... Mer sa han inte. Det är oroväckande.

Rullarna innehöll två, tre olika sorters marinerade grönsaker, bl a en söt rättika som jag inte gillar. Gillar öht inte söta smaker i sushi. Vill jag ha sött kan jag äta den inlagda ingefäran. Riset var väldigt kallt, vilket innebär att rullen legat i kylen rätt länge. Jag blev väldigt förvånad över att riset i riskuddarna också var kallt. I alla fall de första två bitarna, sen glömde jag bort temperaturen, för då hade jag fått en jättevarm misosoppa som innehåll smala, vita nålsvampar, vilket var väldigt trevligt.

Helhetsintrycket: Bra, men inte bättre än originalet Akki. Priserna ligger på samma nivå som Akkis, 95 kr för 9 bitar, 125 för 13 bitar. Soppan kostar extra.

9 Comments:

Blogger Martin said...

Sambasushi, är det när man äter den iförd paljettbikini med en stor fjäderplym på huvudet?

11:44 AM, February 01, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Nej käre Aardvark, det är sambandssushi. Detta såg mer ut som pannbandssushi.

11:32 PM, February 02, 2008  
Blogger Space babe said...

Gack hädan, ordvitsare av rang!

10:55 AM, February 03, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Det är lustigt, jag har passerat Samba sushi många gånger på sistone och enligt hitta.se är det Götgatan 28. Då måste det ligga nästan exakt mitt emot T-uppgången. Jag bodde förut på nummer 30 som är ett snäpp närmare Globen. Jag har alltså passerat och tyckt att namnet varit hel-crazy och tänkt att det är väl som det där stället i Tegnérgatsbacken där de kryddar tonfisken med chili. När jag ska träffa mina affärsbekanta från Republiken Kina om några dagar så tar jag det säkra före något annat och lunchar på Sushi Zen. Varit där, Space Babe?

12:05 AM, February 05, 2008  
Blogger Space babe said...

Sushi Zen är sådär. Så du gillar inte den experimentella sushin på Akki och epigonerna Hattori Sushi Devill i Tegnérbacken och Samba på Götgatsbacken?

7:04 AM, February 05, 2008  
Anonymous Anonymous said...

SZ vid lunchtid är betydligt bättre än sådär, om man jämför med hela utbudet i stan. Till lunch har de förstås inga ambitioner att göra någon som helst nyskapande sushi men SZ brädar lätt alla susherior närmare min arbetsplats. Jag var på en nyårsfest för någon vecka sedan på residenset i Djursholm och sushidelen av maten var levererad av SZ -- och gick inte av för hackor kan jag rapportera.

SS har jag aldrig varit på men om det har något med A att göra så så blir jag intresserad av att prova för den enda gången jag varit på A gillade jag det. Att gå på A i rusningstid -- och få sittplats -- var en upplevelse i sig.

Nej, jag är skeptisk till HSD som kändes mer skitnödigt. Smakmässigt överlastade bitar och idiotiskt att lägga på chilikryddade saker utan att ens varna för dem. Äter man den som första bit så får man ju inte njuta av smaken på de andra bitarna eftersom receptorerna är bedövade. Om de dessutom har sjangserat och slarvar med hantverket...

Även SZ garnerar med en liten grön persiljesnippet, men det är väl istället för någon ört som smakar intressant, som till exempel shiso. Shiso kan få stora blad och man kan slå in hela sushibitar i dessa. Stundtals har vi haft en smärre shisoskog i köksfönstret. Min favorit-användning är när man stoppar shisobladet mellan skinnet och "the payload" i en gyôza som man sedan ångkokssteker tills det fått den där fina färgen.

10:56 AM, February 09, 2008  
Blogger Space babe said...

Men har SZ verkligen roliga fiskar? Nej! Nu har jag blandat ihop SZ med Sushi Room. My bad. Ok, SZ är ju den på den där lilla gatan nära Valhallavägen. Ja, de är skitbra. Tyvärr ligger den helt fel till för mig.
Jag tror jag har fått shisoblad på Akki. De är rätt stora (som ett mindre lönnblad) och smakar kryddigt va? Menar du att man bakar in bladet när man gör gyozan?

1:38 PM, February 09, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Inbakning är precis vad jag menar. Japanska gyôza no kawa är så tunna att man kan skönja det gröna genom dem (före stekningen). Shiso-smaken är fräsch och inte persiljediskret direkt, men inte lika pikant kryddig som koriander.

SZ ligger på Frejgatan, egentligen ganska nära Ramen Ki-mama som tragiskt nog inte har lunchservering längre.

Zen i namnet är inte som man kanske skulle kunna tro 禅 (vilket hade varit banalt) utan 膳. En ozen är ett slags bricka på fyra ben som man serverar festmat på. Paret som driver SZ jobbade i många år på Samurai, stans andra japanska krog. Stockholm var en sådan matmässig öken på 80-talet. Länge hade bara Seikoen funnits sedan kom Samurai och ett antal år senare Shogun.

11:02 AM, February 10, 2008  
Blogger a spoonful of mint said...

Mitt första intryck var att det är ett konstigt namn på ett sushihak, mitt andra intryck att det tog väldigt lång tid att få maten (ca:25min) för att vara lunch. Mitt tredje intryck att det var rätt intetsägande, inte alls som Akki.

1:18 PM, February 28, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se