January 31, 2008

Gooh-a köttbullar



Köttbullar med potatismos och gräddsås (47 kr) från Gooh har blivit min lunch två gånger denna vecka. De finns i automat på jobbet, men jag ville prompt se var Gooh-butiken på Centralstation finns, så jag letade ett tag och fick fråga 4 gånger. Den finns uppe på Klarabergsgatan.

Gooh är ute i gott ärende, men av det jag har ätit var det bara köttbullar och pasta marinara (?) som smakat riktigt gott. Jag har iofs inte provat så jättemånga andra rätter, har för mig att jag ätit en provensalsk kyckling som inte gjorde något större intryck och en indisk lammköttbullerätt smakade alldeles för starkt, salt och för mycket kofta för min smak.

Men köttbullarna och gräddsåsen är ljuuuuuuuvliga! Kanske kunde vara mindre salt, men jag brukar äta två, tre kokta potatisar till för att neutralisera det hela och för att få i mig all sås. Hm... ännu en oroväckande utveckling. När jag började äta den här rätten var jag tvungen att ta bort minst 3 matskedar av såsen, men nu äter jag glatt upp den. Fast det krävs som sagt tre potatisar (och massor av lingonsylt, och helst pressgurka, men Goohs egen är alldeles för söt tycker jag, så jag har nöjt med med färska gurkskivor) och sen är jag sprickfärdig. Men nöjd.

Labels: , ,

5 Comments:

Blogger CECILIA said...

Ja visst är de supergoda, jag åt dem hela tiden på fyran när jag jobbade kvällspass. Sedan upptäckte jag att en portion innehåller 47 gram fett. Och jag är ju ingen näringsexpert men jag tror att det är mer än hela dagsbehovet. I en enda rätt...

11:21 AM, February 07, 2008  
Blogger Space babe said...

OK, Cecilia, så var det matnöjet förstört! ;-)
Men fetthalten förvånar mig inte, med tanke på hur gräddigt såsen och moset smakar...slurp.

1:41 PM, February 09, 2008  
Blogger Xtian said...

Fetthalt aside... så är köttbullarna och kalopsen de 2 riktiga höjdarna, så du är inne på rätt spår med andra spaningar kring rätterna, det är sådär i övrigt.

Vi har i och för sig smakat goda revbensspjäll, men det kändes lite som en one-hit-wonder-grej.

Åt deras torsk för 100 år sen och det var em matsked torsk, 6 potatisar och lite sås = kass value for money.

/Red. FFL

11:21 AM, February 11, 2008  
Blogger Space babe said...

Hej Xtian! Long time no see! Jag tänker fortfarande ditt alias som "ex-tian"...:-)

Jo, vad skönt att få det bekräftat, så behöver jag inte slösa mer pengar.

Läste er recension också, och hade tänkt länka till den, men glömde i brådrasket. Kram!

11:25 AM, February 11, 2008  
Blogger CECILIA said...

Forlat, menade inte att forstora for dig. Det ska tillaggas att jag fortsatte att ata Gooh-kottbullarna aven efter det att upptackten gjordes. Hade bara lite mer daligt samvete efterat, men det var vart det! En av mina basta matupplevelser har i Sydney var for ett par manader sedan nar en svensk kompis var pa besok. Han ar utbildad gastronom och en fantastisk kock, de kottbullar han lagade till mig med decilitervis av tjock, kramig, graddsas, var himmelskt goda. Lingonsylten kom fran Ikea.

5:03 AM, February 12, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se