January 31, 2008

Istället för Aalto-vas nr 2



Vi fick en Alvar Aalto-vas i julklapp av svärfar och plastsvärmor. Vi hade redan en,(det var när jag såg att den så småningom blivande maken hade en AA-vas som jag på riktigt förstod att jag hade störtat in i medelklassen) men som svärfar sa: "Jaså, ja, vi har fem."
Man kan aldrig ha för många Aalto-vaser, tänkte jag.
Men så fick jag en stark längtan efter en sifon, eller något annat som man kan kolsyra sitt eget vatten med. Hade nämligen en gång läst i en Cint-ledare att kolsyremaskinen var det bästa skribenten köpt på år och dar. Förutom att man slipper släpa hem en massa vatten i onödan så är det bättre för miljön när butiker inte säljer lika mycket tungt bubbelvatten som måste fraktas dit. För att inte tala om hur mycket bakterier som kan finnas i flaskorna som ofta får stå i många månader innan de når konsumenten. Ja, jag vet att jag kör lite skräckpropaganda här, men oj, vad det känns nyttigt!

Labels: ,

2 Comments:

Blogger Dramadrottningen said...

Ja! Kolsyremaskin är toppen. Min syrra har en och de har använt den varje dag sedan 5 december och patronen är inte slut ännu. Stoppa flaskvattensbluffen nu! Heja miljön!

8:13 PM, February 03, 2008  
Anonymous Anonymous said...

När jag var barn var jag en gång hemma hos ett barn i grannskapet där de inte bara hade färg-TV utan även en Soda Stream. Vi hade svartvit TV, få underbara apparater och inte fick vi läsa Kalle Anka heller. För fem år sedan blev min längtan efter en egen läskeblaskmaskin mig övermäktig och jag köpte en till mig själv i födelsedagspresent. Vad man snabbt upptäcker är att de färdigblandade läskessenserna smakar apa. Nä, hemgjort "mineral"-vatten är vad som produceras hemmavid och så förstås den stora hitten: hemkört bubbelvatten + hemgjord flädersaft. En perfekt kombination som påminner vagt om Pommac minus vissa fruktinslag. Gasfläder fungerar dessutom mycket bra som virke till gin, men Bombay Sapphire ska det vara.

11:49 PM, February 04, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se