April 21, 2008

Lagat mat åt Allers idag



Och glömde helt att fota själv, så dessa är de sorgliga resterna av matlagningen som jag värmde upp med diverse rester till middag. Maken och dotra var väldigt nöjda. Jag kan verkligen rekommendera ångkokt gös, se recept nedan.
Vad gillar ni den där vaxduken som jag lånade av Nisse och Maria då? Jag älskar den, den är verkligen kinesisk, bara too much. Det var Maj som köpte den åt dem i Mexico, men troligtvis är den tillverkad i Kina.
Öht är jag väldigt glad att vi fick fram den där kinesiska, överlastade känslan (förhoppningsvis, det kändes iaf så) så att det inte blev någon sammanblandning med nåt svalt, avskalat japanskt.

Ångkokt gös
20 min

ca 500 g tinad/färsk gösfilé
salt
2 cm ingefära
1/3 dl olja
purjo/salladslök

Gnid in fiskfiléerna med salt. Lägg på tunt skivad ingefära. Låt ångkoka i ca 10-15 min. (Jag använder en djup porslinsskål som jag sätter i en traktörpanna med ca 1,5 cm vatten, men man kan också köpa en ångkokningsinsats i bambu och sätta ovanpå en stor wok med vatten i botten.) Kolla att fiskköttet börjar kunna falla isär. Hetta upp olja i liten kastrull. Ta upp fisken och ställ på säker yta. Det vatten som ansamlats är smakar bra som sky på riset. Strö över den finhackade purjon. Häll på den heta oljan, nu fräser det och stänker så var försiktig! Mina barn älskar den här rätten, men se upp för enstaka fiskben! OBS! Använder du annan vit fisk än gös måste den vara färsk.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se