August 28, 2008

Utmanad av Ana

Jag blev utmanad av Ana, så här kommer mina svar sent om sider.

Vilken bok läste du senast?
兄弟 (Xiong Di=Brothers ) av Yu Hua (som skrev boken som låg till grund för filmen Att leva). Den var skitbra! Jag grät så det skvalade.
Drottningens juvelsmycke av Carl Jonas Love Almqvist. Tänkt läsa den sen matbloggarträffen våren 2007 då jag träffade Vinlusen för första gången. En av de bästa romanerna på svenska, sa han. Jag tyckte mycket om den. Sinnrik konstruktion och bra skrivet. Jag vill läsa Det går an också. Det som förvånar med Almqvist är att han var så ... modern och före sin tid vad gäller könsroller.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Herrarna i skogen av Kerstin Ekman, The Tale of Genji av Lady Murasaki.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?

Hm...kanske mest manliga.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du “nu har jag en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra hälften” kvar o.s.v.?

När jag gillar en bok vill jag inte att den ska ta slut för fort, då tittar jag hur mkt jag läst och försöker suga på karamellen så länge som möjligt. Ibland lägger jag till och med ifrån mig den för att den ska vara längre. Så var det med Brothers.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?

Aldrig efter omslag eller topplistor. Mest efter tips från betrodda vänner, omnämningar i kulturartiklar, bloggar etc.

När blir en bok för lång?
Om den är bra - aldrig.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Jag läser oftast böcker på engelska - eftersom det finns så många engelsktalande människor som skriver är det ju helt enkelt så att det finns fler bra böcker på det språket! Läser så gott som lika bra på båda språken tack vare min älskade och snygge make. Han uppmuntrade mig att börja läsa engelska romaner i original när vi träffades -99. Dessförrinnan hade jag bara läst Gone with the wind när jag var 15 år och fattat typ hälften högst. Mitt andra, framgångsrikare försök att läsa på engelska underlättades av att maken är en levande svensk-engelsk ordbok.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?

Brothers. Böcker som får mig att skratta högt eller storgråta måste vara bra.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?

Jag har lite svårt för den för ofta torra och lärda tonen i Herrarna i skogen, men emellanåt lyser det till av ett människoöde eller personligt minnesfragment som får mig att vakna igen. Men att jag framhärdar beror också mkt på att Jenny och min svärmor säger att den är så bra.
Fast jag måste faktiskt erkänna att jag använder den som sömnpiller, har den på nattduksbordet för att läsa innan jag sover. Den är mycket effektiv. Jag kommer sakna den.
Det finns liksom såna böcker, som bara egentligen lämpar sig att läsa i klarvaket tillstånd (om man inte använder den till dunklare syften som jag), och så finns det böcker som man sträckläser. Och egentligen är väl inte den ena nödvändigtvis bättre litteratur än den andra. Det är kanske som skillnaden mellan en bra actionfilm och låt säga en dokumentär om perspektivets tillkomst i konsten.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Ha, en av de mest överrepresenterade genrerna i min hylla är helt klart "kinesisk kvinna som numera bor i utlandet berättar om sin/sin familjs tragiska historia". Annars ... hm... svårt. Böcker av eller om Proust kanske. Noveller, romaner. Få deckare. Inte så mkt fakta.

Rekommendera 5 författare:
Philip Roth, Banana Yashimoto, Otsu-Ichi (har själv inte läst ännu, men fått tips av Yiqing som har formidabel känsla för litteratur), J D Salinger, Ian McEwan.

Jag utmanar: Grått och rött, Gameboylover, Norman Fibbler, Lagers tabberas och Mat och blommor!

6 Comments:

Blogger Jessica said...

gjort :)

9:05 PM, August 29, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Så Xiongdi är bra? Den har ju fått litet blandad kritik och jag har inte orkat ta itu med den (den är tjock och skulle ta lång tid att läsa). Men nu känner jag att jag nog borde...

3:54 PM, August 31, 2008  
Blogger Space babe said...

Duktig flicka, Jessika!

Anna GC, Xiongdi är hur bra som helst. Den första boken är fantastisk på grund av de oerhört fina skildringarna av olika slags känslor och de olika öden som det galna samhällsklimatet förorsakade.

I den andra boken lyckas Yu Hua verkligen nita hela den moderna utvecklingen i Kina under de senaste 30 åren, förkroppsligad genom ett fåtal personer.

9:13 PM, August 31, 2008  
Blogger Space babe said...

Anna GC, kan inte du också svara på frågorna ovan? Du kan få gästblogga eller helt enkelt posta den som kommentar. Jag är nyfiken på vad du läser!

9:14 PM, August 31, 2008  
Anonymous Anonymous said...

Oj! Jag borde ha läst den kommentaren tidigare. Det var ju ett tag sedan. Men jag kan i alla fall lista de tio senaste böckerna (börjar med den jag läser nu och sedan bakåt):

1. The Blaft Anthology of Tamil Pulp
2. The Assassin's Song av M.G. Vassanji
3. Slut på kritan av Alain Mabanckou
4. Map of Bones av James Rollins
5. Auto Ficion av Hitomi Kanehara
6. Red Mandarin Dress av Qiu Xiaolong
7. Dödens nycker av José Saramago
8. The Ginseng Hunter av Jeff Talarigo
9. Stenkällan av Eliot Pattison
10. Dimmornas lek av Kate Morton

En underlig blandning...

5:35 PM, September 20, 2008  
Blogger Pritham K. Chakravarthy said...

anna i,m assuming you have done with Blaft antho. I,m the selector translator. pleased to meet you too. Pritham

8:23 PM, November 02, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se