August 20, 2009

Mitt namn

Jag har googlat mitt kinesiska namn. Det finns traditionellt bara ett hundratal kinesiska familjenamn, medan personnamn kan vara väldigt personliga.

Det namn som mina föräldrar gav mig har en ovanligt kombination, så jag har alltid känt mig unik. Nu har jag dock hittat mina namne: det finns nog tre fyra stycken i alla fall, samtliga finns i Taiwan. En är karaktär i en roman. En annan är tonåring och går på gymnasium. En annan har varit med och gjort en utställning av ngt som såg ut som en miniatyr av byggnad, bestående av glasspinnar. Kanske är det gymnasiestudenten som är listad som medlem i orkester; hon spelar trombon.

3 Comments:

Anonymous Maken said...

Taiwan? Jag är gift med en kontrarevolutionär!

8:52 PM, August 20, 2009  
Anonymous Maken said...

Jag har förresten en enda namne som stavar exakt som jag. Han är kock på en skola för vanartiga pojkar i Danmark.

8:53 PM, August 20, 2009  
Blogger Lagers tabberas said...

Förra året var det ingen i Sverige som döptes till Göran - inte ens som andranamn - snärt är jag ett unikum...Göran Gustaf Ingemar, GUD så ÄKTSVENSKT - men mina barn har Thainamn vid sidan om sina svenska och trots att de är mer än 8 delskineser.

12:22 AM, August 21, 2009  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se