August 15, 2009

Råkultur - 岂有此理!

Sushin var riktigt god den här gången, men:

När jag kom dit kl 11.30 meddelades jag att jag INTE fick sitta inomhus. De har nämligen bestämt att de ska fylla uteserveringen innan gästerna får sitta inomhus. Detta av "logistiska" skäl. Servicen skulle va smidigare och gästerna snabbare få sin mat. (!?) Behöver jag säga att det tog skitlång tid för allting att hända ändå? Jag märkte då ingen skillnad.

När jag (utomhus) frågade om vi kunde få vårt te (som ingår i lunchen), fick jag veta att gratisteet inte serveras utomhus. Anledningen ska vara att de inte har tillräckligt många tekoppar och kannor i den serien. (!!!) Sen tror jag att något om "logistik" nämndes igen.

Det enda sättet att få teet som ingår i lunchen verkar alltså vara att vänta tills uteserveringen är fylld och sedan ta ett bord inomhus.

Förslag till förbättringar: Jag tycker att Råkultur för det första kan försöka hitta lite mer kompetent serveringspersonal, som också är mer kundorienterade.

Ex 1: När jag blev milt upprörd över reglerna så blev servitören märkbart svalare mot oss. Det borde definitivt vara tvärtom.

Ex 2: När vi bett om notan och fått den tog det evigheter innan den servitören kom förbi oss igen och tog kontokortet för att dra summan. Vi fick ropa på honom. Han verkade ha glömt oss och stod istället och dukade undan efter ett annat sällskap. Det hade varit lätt för oss att gå därifrån. Krogar som är så icke-angelägna om att gästerna betalar för sig förtjänar inte att få betalt. När jag jobbade på mina föräldrars krogar hade vi stenkoll på vilka som bett att få betala och det var dem man prioriterade (särskilt framför att duka undan gäster som redan gått). Det är simpel ekonomi.

Jag förstår mig faktiskt inte på Råkultur. Vinlusen kommer förhoppningsvis ge en utförligare version av det hela.

Labels: , ,

7 Comments:

Blogger Jenny Morelli said...

nämen!???
vill gärna luncha med dig o t ngn annanstans på måndag! kram j

10:43 PM, August 15, 2009  
Anonymous Dianyingren said...

Jag antar att deras topping-mania är oförminskad. Sushi utomhus har jag (och mina 127 miljoner vänner) aldrig förstått mig på.

Häromdagen dinerade jag hos en japansk herre som har en mycket liten sushiya på Söder. Han verkade fundera på tidig pension, mest på grund av överetableringen inom hans vinägerdoftande gebit. Sen skrockade vi lite på gubbjapanska i rörande enighet om det de serverar på akki/samba och liknande hak. Vad det än är så är det inte sushi, liksom. Det bästa var när han bjöd mig på ett smakprov av hans hemgjorda gurk-kimch'i.

11:22 AM, August 16, 2009  
Blogger Space babe said...

Gärna lunch, Jenny!

Dianyingren: Jag gillar oftast topping, men tolererar inte dålig service.

Antar att du var på Sone? Jag ska börja gå dit igen. Grämde mig jättemkt när Shilla stängde - vi måste alla göra vårt yttersta för att de bra asiatiska krogarna ska finnas kvar! Måste prova hans gurk-kimchi!

Har du varit på Nem Nem Quan än? Riktigt goda fläsk-dumpling som mer påminner mig om cheong fun (chang fen) i dimsum (kinesiska cannelloni, som min man kallar dem).

11:50 AM, August 16, 2009  
Anonymous Dianyingren said...

Nej, men inte i brist på försök. De har ju haft semesterstängt.

Häromdagen var jag däremot på Noodle House och bjöd tre damer på middag. Gott som vanligt. Och om det inte är den bästa servicen så är det definitivt den trevligaste. Förutom de vanligare kinesiska och thailändska sorterna hade de både vietnamesisk öl och japansk Yebisu, det sistnämnda har jag aldrig sett i Europa förut.

Jag fick ett intryck av att herr S:s kimch'i var för eget bruk.

12:30 PM, August 16, 2009  
Blogger Space babe said...

Vad rekommenderar du för rätter på Noodle House? Jag har inte fått nåt upphetsande där hittills.

12:37 PM, August 16, 2009  
Anonymous Dianyingren said...

Tja, det friterade fläsket med citrongräs som kommer in i en skål klädd med salladsblad. Denna rätt brukade vara "nummer 19" på menyn (och kallas fortfarande så internt på NH), en riktig crowd-pleaser. De ofriterade och friterade förrättsrullarna kan jag sällan låta bli att beställa. Min fru var (och är väl fortfarande) extremt förtjust i nudelrätterna.

Men pilgrimsmusslorna var inte spektakulära senast.

12:48 PM, August 16, 2009  
Anonymous Dianyingren said...

Friterad lotusrot, glömde jag.

1:17 PM, August 16, 2009  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se