January 27, 2010

Dålig andedräkt


Gjorde cesarsallad efter Anna Bergenströms recept. Det var för fyra personer! Ett enda litet romansalladshuvud. Jag åt upp hela alltet och var dessutom lite orolig för att inte bli mätt. Men det var rätt mäktigt med en sås bestående av bl a en deciliter olja, och jag hade ändå bara i 3/4 dl. Så jag blev mätt. Men sådär ihåligt mätt som jag blir när jag inte får varm mat.

En sak som ofta sysselsätter min hjärna är kinesers dåliga andedräkt. Jag har den senaste tiden träffat några på tolkjobb, som haft fruktansvärda andedräkter. Jag önskar att någon kunde göra en insats för att förbättra det kinesiska folkets munhygien.

Båda klienterna kommer jag att träffa igen. Ska jag ringa dem i förväg, i alla fall en av dem som jag blivit lite mer bekant med, och be dem att borsta tänderna bättre, använda tandtråd och borsta tungan?

Kineser tror att vit beläggning på tungan betyder att man ätit för mycket "eldig" mat, dvs friterat, eller annan mat som helt enkelt anses ha mkt yang i sig, t ex skaldjur, lychee eller durianfrukt. De tror att beläggningen går bort om man kontrar med yin eller "nedkylande" kost samt mkt vatten.

Jag vill bara att de ska inse att: ja, ok att det skulle vara så, men DESSUTOM kan man också hjälpa till genom att BORSTA bort beläggningen.

Suck. Jag avundas sydkoreaner deras munhygien. Tydligen så borstar de tänderna till och med efter att ha ätit lunch.

Det värsta är att dålig andedräkt finns i min familj också. Min bror och svägerska ångar nåt fruktansvärd ur munnen, och tyvärr har jag märkt att åtminstone deras yngsta dotter också börjat stinka. Jag sa det till henne, och då svarade hon att hon ätit lite för "eldigt" på sistone. Suck. Jag funderar på att säga till hennes föräldrar, men jag FATTAR inte. Är folk med dålig andedräkt själva immuna mot andras dåliga andedräkter? Hur står de ut med sina respektive som de ständigt har nära inpå sig? Morgonandedräkten kan man ju inte göra så mkt åt, även om den faktiskt blir lite bättre om man är skicklig och grundlig med tandtråden.

Igår besökte jag en kinesiska och försökte hela tiden böja mig lite bakåt trots att vi hade ett bord emellan oss. Vid ett tillfälle satte hon sig bredvid mig för att visa ett dokument. Då försökte jag dels vinkla mig så att jag inte skulle sitta rakt i skottlinjen när hon pratade, dels så bad jag efter en kort stund att få se en sak i hennes lägenhet, så att vi fick resa oss upp.

Det här är verkligen ett stort problem. Eller är jag bara överkänslig? Jag kanske har en parfymnäsa och skulle kunna tillhöra världseliten inom doftindustrin.

Det är såna tankar som gör att jag inte uträttar storverk istället.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 Comments:

Blogger Mikkan said...

Oj, detta var ny Kina-kunskap för mig, spännande. tack för en bra blogg!

8:55 AM, January 28, 2010  
Anonymous Anonymous said...

Äntligen är du tillbaka. Du skriver verkligen roligt, jag önskar att du hade en krönika i någon veckotidning så du nådde ut till fler!
Kristina

9:33 PM, January 30, 2010  
Blogger Space babe said...

Mikaela: Kul att du hittat hit! Hur?
Jag behöver lite uppmuntran för att bli motiverad att skriva. Bekräftelse är allt... Nä, jag försöker faktiskt komma över det med mindfulness.

Kristina: Sötaste, tack för att du är mitt största fan näst maken.
Jag förstår inte heller varför jag inte har en krönika nånstans. Haha. Borde aldrig övergivit tidningsvärlden.

9:33 PM, February 01, 2010  
Blogger John said...

Haha, klockrent inlägg! Jag hade inte den blekaste om att kineser hade dålig andedräkt! Trodde det var mörkhyade personer som hade det, men ack så fel jag hade.

Jag håller med Anonym, du skriver verkligen bra och du borde nå ut till en större publik. Jag kanske kan rekommendera dig på min personliga blogg där jag även skrivit om Mindfullness. Ha en bra fortsatt dag!

11:55 AM, February 06, 2010  
Blogger Space babe said...

Hej Adam, jag lyckas inte komma till vare sig din blogg eller den länk du anger till dålig andedräkt.

Vill gärna läsa vad du skriver om mindfulness.

9:42 AM, February 09, 2010  
Blogger Mikkan said...

Ifall du inte lyckas just nu med mindfulnessgrejjen, så kan jag berätta att jag googlade på Lychee för att se vad folk skrivit för smarta grejjer om det i bloggosfären och fann dig. Simsalabim, så glad jag blev!

1:43 PM, February 09, 2010  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se