November 7, 2010

Surkål med fläsk





Jag är ledsen, men kan inte få det att se aptitligare ut än såhär med min mobilkamera, och är för lat för något annat. Den beigea påsen till höger är skitgoda solrosfrön med smak av vanilj och anis som är inköpt på Nordic Chinese på Herkulesgatan tror jag. De är omöjliga att sluta äta! Och tungspetsen blir alldeles sliten, men fortsatt ståndaktig.

Det är alltså 霉干菜吾肉。Det var i alla fall så vi kallade den hemma, med vår blandning av olika zhejiang-dialekter. På Wiki kallar de den för 梅菜扣肉/梅干菜烧肉. En klassiker i Zhejiang-köket.

När man har färdig surkål med fläsk så har man massor av möjligheter till annan mat. Den är jättegod till rissoppa 泡饭(dvs gammalt kokt ris som kokas upp i vatten)= perfekt frukost. Ett bättre ord för 泡饭 är egentligen "uppblött/uppkokt ris". Men jag skrev alltid rissoppa i min dagbok när jag var liten. Började föra dagbok när jag var 9 år och precis som nu handlade det mest om vad jag hade ätit.

Meigan-cai med fläsk är också jättegod soppbas till risnudlar. Eller 咸泡饭 salt rissoppa som är en hel vetenskap i sig. Jag älskar salt rissoppa, men vågar av nån anledning inte experimentera. Man tager vad man haver, är principen. Men min bror är världsmästare i salt rissoppa och jag vill inte förstöra de fina minnena jag har från hans salta rissoppor. Fast egentligen tror jag att fett och lagom mkt salt är hemligheten. Och smakar det tunt kan man alltid steka uppvispat ägg på hög värme och sen lägga i soppan.

Så här ska meigan-cai med fläsk se ut. Jag hade inget sidfläsk, bara benfri fläskkarré. Det feta ska bara smäääälta i munnen... Klicka på bilden och känn snålvattnet rinna.

Solrosfröna fick vi av Yiqi och Micke som kom på mysig hemmakväll igår. De är redan slut. (Jag åt upp dem i morse till frukost.) YQ och jag satt sedan framför Youtube och återupplevde gamla kinesiska hits från 80-talet, tills vi landade i klassikernas klassiker, Teresa Teng vars nästan samtliga 70-talslåtar vi och vår generation kan. Här en favvo. Som för övrigt är skriven av Kinas Barbara Cartland 琼瑶 och var ledmotiv till en tv-serie av densamma.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se