October 22, 2010

I morgon är det dags!

I morgon är det dagen H som i Högskoleprovet. Jag fattar inte varför jag utsätter mig själv för det här. Varför kunde jag inte få förbli i illusionen om mig själv som en 1.9-poängare?
Behöver jag verkligen ett ytterligare sänke för självförtroendet?

Min vana trogen väntar jag med att plugga på till sista stund. För nån vecka sen gjorde jag NOG-delen (matematiska och logiska problem - jag menar, bara namnet är ju ologiskt! Borde ju heta MoL-delen. Möjligen MoLp. Eller i mitt fall - Help.) Jag fick 10 rätt av 22.

AAAAAAAAAAAAAaaaaaaaaaaaaa! Vad har hänt med mig under dessa 15-nånting år som gått sen sist? Jag har blivit helt korkad!

Anno 97 gjorde jag Mensas snabbtest på nätet och fick 13 rätt av 15, vilket kvalificerar en för att anmäla sig till deras riktiga prov. Ett par år efter att jag blivit mamma gjorde jag det igen. Hann inte ens klart inom utsatt tid. Jag skyller på ungen, graviditeten, amningen och fan och hans moster.

Idag har jag gjort hela högskoleprovet 2004 på tid. Dvs inklusive mattedelen som jag fick så ruttet dåligt på. Nu fick jag lite bättre på mattedelen, hehehe, 17 av 22. Sammantaget blev hela resultatet nästan godkänt för mig själv. MEN! På DTK, tolkning av diagram, tabeller och kartor fick jag bara 8 rätt av 20!!! Dessutom hann jag inte klart i tid...

Jag är helt jävla förkrossad. Där fick jag förklaringen till att jag inte sysslar med grävande journalistik. Då ska man helst vara bra på excel, har jag hört.

Saker som jag inte kan:
- riktningskoefficient
- prisindex
- förstå länsarealer i liggande stolpform (och förstå vad de används till, arealerna alltså)

Jag tror inte jag kan ekvationer som har x i kvadrat heller.

Min enda tröst är att maken blivit helt förskräckt över provet och vissa frågor jag velat ha hjälp att förstå. Han vänder sig bestämt emot tanken att själv göra provet.
- Jag är en välmeriterad forskare och akademiker och vill gärna förbli sådan i mina egna ögon.

Han är så klok. Nu har han lärt mig att multiplicera med tvåsiffriga tal. För det kom han på hur man gör. I gengäld kan han inte dividera med tvåtal, men det kan jag, så vi kompletterar varandra.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 Comments:

Blogger Mikkan said...

Hoppas det gick ok för dig - det är ju rena tortyren det där. Jag gjorde det sälv i våras för att komma in på drömutbildningen. Gjorde liknande matte- och statistikresultat som du nämner där, men fick ändå ett ok snitt eftersom språket gick bra. Man kan ju jämna ut det på det viset. Jag köpte en bok innan och pluggade på de olika delarna av provet. Det var verkligen toppen, så om provet mot all förmodan inte gick så bra som du kanske skulle behövt, så rekommenderar jag verkligen en övningsbok med gamla högskoleprovsfrågor och tips om vanliga tankenötter!

7:02 PM, October 31, 2010  
Blogger Space babe said...

Du, man vill inte göra provet nästa gång för då innehåller den YTTERLIGARE en del MATTE och DIAGRAM! Så det här var liksom sista chansen.

Men men jag vet inte om det ska bli mer utbildat här. Kanske bara öppna kafé eller importfirma? Jag vill importera Sempios bulgogi-marinad, svampextrakt (som ersätter msg) och ett par andra saker. Kinesisk torkad surkål t ex. Torkad bläckfisk. Torkad bambu.

8:19 PM, November 05, 2010  
Blogger Space babe said...

Mickan! Jag fick 1.9 igen! Med bred marginal och bara 2 poäng till 2.0!!! Jipppiiiii!

Undrar bara vad jag ska ha det till. Egot kanske.

3:28 PM, November 30, 2010  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se