October 18, 2010

Vådan av att vara journalist - säng säng säng

Det har sina sidor att vara journalist. T ex så blir man väldigt skeptisk till vissa saker. Till information och info som framförs som fakta. Men sanningen är väl att vi (jag) ändå är för godtrogen. Ofta kan jag inte ifrågasätta det folk säger till mig för att jag är för okunnig och hinner inte ta reda på om det de säger stämmer, för tiden är så knapp till nästa sändning.

Så nu tar jag tillbaka allt. Det följande har nog mindre med att jag är journalist än att jag är petimetrig. Läste i Vanity Fair om tidningskriget mellan Rupert Murdochs Wall Street Journal och familjen Sulzbergers New York Times. Fastnade för en rad om en kusin som var rival om chefredaktörposten med Arthur Sulzberger. Kusinen beskrevs såhär: “If you presented him with a PowerPoint, he would be the one to point out on page 36 there’s a misspelled word the third line from the bottom.”

Jag kände mig så träffad. Kusinen blev inte chefredaktör.

Jag är på jakt efter en säng. Vi sover fortfarande i samma säng vi köpte 1999 från en kompis. Maken tycker den duger fint. Han har inte så höga materiella krav.

I tidningar finns det jämt annonser om sängrea. Helst vill jag ha en Tempursäng. Tror jag. Äh, jag vet inte. Ni eventuella läsare får gärna tipsa om era bästa sängar.

Men så hamnade jag iaf på den här sidan för sängmärket Vila. "Vad våra kunder tycker." Där finns fyra berömmande omdömen. De tre första har ovanliga namn som är lätta att kolla upp. De jobbar alla med copy eller reklam/marknadsföring. Den sista heter Maria Andersson och bor i Huddinge. Smart.

Först har vi tre personer med rätt unika namn som bekräftar att de verkligen finns. Sen finns det typ ett 20-tal Maria Anderssonar i Huddinge.

Konspirationsteoretikern i mig säger att de tre första jobbar på ett eller annat sätt med Vila.

För övrigt så lagade jag lapskojs idag med överbliven oxbringa som maken kokat. Det blev mkt uppskattad av dottern. Så stolt att jag låter bli att använda Salta biten som visserligen lekande lätt faller sönder i trevliga strimlor men är hitforslad från Brasilien.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 Comments:

Blogger Vinlusen said...

IKEAs sängar är bra. Jag köpte en sådan i våras, den var lagom hård. Jag vill ju inte längre ha mjuka sängar sedan tiden i Beijing.

7:45 PM, October 18, 2010  
Blogger Space babe said...

Vinlusen, har du inte fått uppleva riktiga kinesiska sängar? Mina föräldrar föredrar sådana. Det är typ som att ligga på golvet med en tunn bäddmadrass emellan.

Senast fick jag så ont när jag (1) låg på sidan att (2) antalet möjliga sovställningar reducerades till hälften.

Hur många alternativa sovställningar hade jag från början?

A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Ursäkta. Jag ska göra högskoleprovet i helgen och har ångest över NOG-delen. Fick bara 10 rätt av 22 när jag testade ett gammalt prov...

12:27 PM, October 19, 2010  
Blogger Lagers tabberas said...

Sova thaistyle brukar det heta hemma hos oss, en tunn madrass på golvet. Jag är fullkomligt sönderslagen redan efter tre timmar, blåmärken på varenda knota och då är jag inte magerlagd.
Jag köpte min säng för 18 år sedan - en stor märkessäng. Den är helt slut, fjädrar börjar komma upp som sylvassa spiraler och skär in i bäddmadrassen. Det knakar och brakar så fort man vänder sig och på min sida är det som en hål dit alla ungar som eventuellt somnar i sängen tillsammans med oss självfallet rullar.
I morgon ska jag köpa en stor djävla dubbelhotellsäng på Kungsängen. Den kommer lägligt till vårt flyttdatum den 6 december.

11:15 PM, October 20, 2010  
Blogger Space babe said...

OK, jag hittade dina kommentarer. Grejen är att mitt bloggande tynade av när jag flyttade kommentarerna till gmail som jag sällan kollar.

Nu kollar jag den oftare, men inte tillräckligt noga uppenbarligen.

Jo, sängar. Min kompis YQ tycker Ekornes Svanesäng (norsk) är den skönaste hon nånsin legat i. Jag har inte hört nåt gott om dyra Hästens. Funderar fortf på Tempur. Finns en kampanj på en 180x200 för ca 20 000... t o m 6 dec.

8:32 PM, November 05, 2010  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se