February 1, 2006

Vad gör de på myndigheten efter tre?

Otaliga är de gånger som jag ringt personer på myndigheter och de inte varit på plats. Ibland kan de ju ha laga förfall som lunch, möte eller konferens, resa, sjukt barn, sjukdom etc. Men en del gånger uppger växeln att de har gått hem fast det är strax efter lunch.

Jag får en smygande känsla av att det är rätt mycket av en sinekur att jobba på statlig myndighet. Man märks inte så mycket. Det är inte så mycket strålkastarljus riktat mot en, arbetskamraterna fikar, många raster, man får lite gjort.

Därmed inte sagt att man inte jobbar djävligt hårt på sina ställen, vad jag menar är kanske att om man vill lata sig så har man goda möjligheter att göra det ostraffat på en statlig myndighet.

Herregud. Jag skriver så stapplande och haltande idag. Inget flyt. Och jag som i morse slängde iväg ett mejl till en redaktion med världens bästa läsekrets att de ska titta in här och kolla mina välformulerade kåserande inlägg...

Kåsera my ass.

Uppdatering: Hemliga pappan som det talas mkt om i bloggosfären idag har tydligen också varit med om det.

Andra bloggar om: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ja, kravet på att prestera något på myndigheter är väldigt lågt säger en som jobbat på myndighet ett par år och borde undersökas närmare. Min förra chef jobbade
90 %. Han kom tidigast 0930 och gick senast 14.30 varje dag.Månadslön ca 40 000 kr
Min mans nuvarande chef är likadan.Om man är högre tjänsteman /eller chef så har man dessutom "förtroende arbetstid" dvs man redovisar inte sin tid till någon- arbetsgivaren förutsätter att man jobbar igen..
fast anställning gör också sitt till..: "bonjour paresse!" /hej lättja!" heter en fransk reportage bok om detta.
Alva/fd myndighetsanställd

9:46 PM, February 01, 2006  
Blogger Morelli said...

This comment has been removed by a blog administrator.

9:47 PM, February 01, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Samtidigt finns det många myndigheter som drunknar i sparkrav - politiker bara drar in pengarna och myndigheten förväntas producera lika många beslut/ärenden som förut. Ber de politikerna om prioriteringslistor för hur de ska hantera läget när de helt enkelt inte hinner med allt, är det tyst i andra ändan. Så det verkar skilja en hel del mellan olika myndigheter, och kanske mellan olika nivåer inom en och samma myndighet.

3:22 AM, February 02, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se