May 23, 2006

lunch på Grill

Läge: Slutet av Drottninggatan, nära Tegnérgatan.
Pris: buffé med flera olika varmrätter 97 kr, 75 för avhämtning, dryck kostar extra

Grill har schysst inredning, just nu går den i guld, det hängde bl a ett par förgyllda rullskridskor över en fåtölj. Maten är tyvärr tristare.

När jag var där serverades skaldjurspaella: För snål med saffran, för generöst med salt och rätt intetsägande som helhet, tycker gott de kunde kastat i ett par kycklingbitar som kanske hade mjukat upp smaken lite. Precis när jag - helt utsvulten efter att som vanligt ha skippat frukost - skulle ta för mig av paellan grabbade en köksperson hela kantinen och välte ner innehållet i en ny kantin med mer paella, la på ur en påse färdigskalade räkor (urk) och strödde över lite dill (que pasa amigo?) och de många halvor stora blåmusslor hjälpte tyvärr inte. Stekt fläskfilé: Smakade kol och rök, var stenhårda, gick knappt att skära med vanlig bordkniv utan sågtandad egg.
Klyftpotatis: Gott! Nyutkommen från ugnen, mjöligt innanmäte och seg i skalet, det bästa på hela buffén.
Pasta carbonara: Full av missräkning inför storkökspasta tog jag endast en liten slev, men det var paradoxalt nog det enda jag tog om av, vilket iofs säger mer om resten än om pastan. Men den verkade hursomhelst hemgjord och var dessutom inte överkokt. Vem har sagt att jag har höga krav?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se