May 21, 2006

Månadsspecialen 2

Dags för makens månadsspecial, och denna gång hade han den strålande idén att göra lapskojs som jag har tjatat på honom i åratal att göra.
- Varför gör du den inte själv? Har han frågat ett antal gånger. Tror du att jag är etniskt predestinerad till att göra lapskojs?

Nu föll han alltså till föga.

Jag minns min barndoms lapskojs från skolbespisningen som ett ljuvligt lent potatismos med små köttrådar i. Jag älskar mat i puréform. Det är comfort food för mig. Det är nog därför jag älskar gröt kokt på buljong och som det bara är att sleva i sig sked efter sked av: allt finns redan med, basfödan och köttet/fisken, såsen och smaken - helst lite grönsaker också.

Maken har gjort lyxlapskojs på rimmad oxbringa som jag inhandlade i Hötorgshallen igår. Köpte då också massa snacks, bl a honungsrostad mandel, saltrostad mandel, tranbär (väldigt friskt och lagom sötsurt!) och torkade mangoskivor (smakar lite som torkad sötpotatis).

Nu har jag ätit lapskojs till lunch, mellanmål och middag. Det känns som att det ska komma lapskojs ur öronen på mig. Det var jättegott, särskilt med stekt ägg och rödbetor till. Utan tillbehör tenderar den att smaka lite för mycket oxe för min smak. Hade det varit fläsk vore det en annan femma.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se