June 15, 2006

Framgångsrikt klädinköp

Jag är så nöjd. Igår fattade jag det avgörande beslutet att åka in till stan på Jennys enträgna tjat om att Lokalen har 50 % rea på allt i butiken. Jag var trött, hade handlat massor med kläder till lillan från mitt stamställe (en fantastisk secondhand-butik för barnkläder), hade bara sovit 3 timmar natten innan och var verkligen inte upplagd för shopping – men jag åkte ändå.

Resultatet består av 16 plagg till det facila priset av 4500 kr ungefär, vilket gör ett snittpris på 280 kr. Och det här, mina vänner, är inte några H&M-kläder, utan provkollektioner från Italien och Frankrike. När jag kom hem och sa hur mycket jag hade spenderat sa min man bara: ”Jaha.” Med ett svårtolkat ansiktsuttryck. Jag log brett mot honom och sa: ”Åh, vad jag är glad att vi har separata ekonomier!”
- Samma här, sa han.

Men när jag visade upp alla mina kläder, så blev till och med han imponerad. Alla plaggen är originella utan att vara direkt konstiga, alla sitter skitbra på mig och de flesta är gjorda i bra material som siden eller bomull.

Särskilt ett plagg är jag nöjd med: en svart halvlång jacka i sandtvättat siden med chiffongliknande foder inuti. Den fladdrar så härligt och är så fin som ytterplagg nu på sommaren över klänningar och andra tunna kläder. Jag känner mig som en hjältinna ur någon Hongkong-film när jag har den på mig. Kommer att sitta perfekt när jag åker till Kina i höst också.

Jag måste ge en eloge till butiksföreståndarinnan/biträdet (ej ägare, den som äger butiken är Maritza som har butik bredvid Gudrun Sjödén på Götgatsbacken) som var otroligt service-inriktad och frågade direkt om man ville ha hjälp att hitta något speciellt. Det som kom ut av det var att jag provade massor med klänningar och linnen som jag själv inte hade ägnat en blick, därför att jag kollar efter vad jag alltid kollar efter, medan hon kunde ge mig saker som jag aldrig hade trott skulle vara snygga på!

Jag har köpt en gul råsiden-klänning som jag bara känner mig sååå fin i. Om jag skulle på en societetsmiddag skulle jag ha den. (Jag skulle förmodligen inte känna igen en societetsmiddag om jag så fick den upptryckt i ansiktet.) Två olika gammelrosa linnen i nåt slinkigt material som faller tungt. En stor, men ända åtsittande, genomskinlig vit topp med långa stickade ärmar och fransiga nederkanter. Två vardagsklänningar i tunntunn bomull av Stella Forest i samma modell med livstycken, bara för att jag inte kunde bestämma mig vilken färg jag passade bäst i – ljusblå eller chokladbrun. Också det en klänningsmodell som jag aldrig kommit på tanken att prova. Blir fantastiska att jobba i och man kan komplettera med en långärmad topp under när hösten kommer.

Ja, det borde ej beskrivas utan fotobloggas här. Jag ska se om jag orkar.

Andra bloggar om: , ,

5 Comments:

Blogger Morelli said...

Ja..lite fotoblogging skulle verkligen uppskattas

8:30 AM, June 15, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Namn/adress på 2hand-butiken för barnkläder mottages tacksamt!

11:48 PM, June 16, 2006  
Blogger Space babe said...

Uj, nästan så jag drar mig... men ok då... Mollamaia, Nacka station.

12:10 AM, June 17, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Tack snälla :)

2:59 PM, June 17, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Hej, en njutning för mig att läsa om ditt framgångsrika klädinköp på Lokalen!!! Visst är det en bra affärside att erbjuda kläd /mode/ intresserade med liten plånbok att frossa i säsongens plagg!??
Vi har ny personal, titta in snart igen!
Maria /ägare till
Maritza och Lokalen

3:13 PM, November 24, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se