October 21, 2006

Rödkokt fläsk

Jessica undrar hur jag lagar fläskkött. Observera att jag inte är någon mästerkock, jag är en simpel amatör som älskar att äta. Men såhär brukar jag tillaga rödkokt fläskkött från mina trakter av Kina:

Köp med fördel färsk sidfläsk (finns i saluhallar) gärna med svål, skär i stora tärningar, skålla snabbt i kokt vatten, häll bort vattnet och lägg tillbaks i grytan med lite vatten, mkt soja och salt, socker/honung, skivad ingefära, sen får det hela puttra på låg värme gärna i ett par timmar. Man kan variera med att ha i Fem kryddor, eller m tofurosetter (fr kinaaffär) eller kokta ägg. I de två sista fallen får man ha i mer vatten o kryddor så buljongen täcker.

Men enbart den enkla varianten är god nog. Sen får man ju komplettera med lite grönsaker till.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Och om man inte kommer åt färskt sidfläsk (det finns ingen saluhall här)?
Jag ska definitivt prova. Gillar allt som är långkokt.
Och vi är alla glada matnördar men jag litar mer på dig än på buffe, det är ett som är säkert.

10:50 PM, October 21, 2006  
Blogger Martin von Krogh said...

Hej, lite sent svar här. Men vad roligt att du kommer ihåg götalejon klubben "Pickup". Jo det var jag som hade den och visst var det min mamma som var på en diaprojektion. Träffades vi där eller har vi gemensamma vänner?

Hils
Martin

12:21 AM, October 23, 2006  
Blogger Space babe said...

Jag vet inte varfor jag kom dit, formodligen pa tips fr nan pa Sthlms filmfestival, men jag vill garna ga pa fler av dina fester!

4:52 PM, October 24, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se