October 3, 2006

Bokslut

Alla är så glada. Varför är alla så glada?

Jag vill sluta le så förbannat.

Det låter inte så, jag vet, men det är faktiskt bättre idag.

Har läst klar The heart is a lonely hunter av Carson McCullers. Vilken otrolig prestation att kunna skriva en sån bok. Den var ganska obehaglig på många sätt och det hände inte så mycket i den, men ändå är det motvilligt jag läser ut den. Vill vara kvar, vill veta hur det går för Mick. Om hon någonsin kommer åka till Europa, till ett ställe där det finns massor av snö.

I Wikipedia står det att boken uppfattades som antifascistisk, men för mig är den hur jäkla röd som helst, och jag är förvånad över att hon inte blev stämplad direkt. Sen så förundras jag också över det ställe där dr Copeland säger till Blount att han måste samla tusen svarta och marschera till washington, om inte Martin Luther King blev inspirerad av detta. För boken kom ju före hans marsch, eller?

2 Comments:

Blogger Hanna said...

Jag är inte särskilt glad, om det kan göra saker och ting lättare! Dock blir det långsamt bättre. Däremot glad att du gillar Carson McCullers. Man kan läsa om The Heart is a Lonely Hunter MÅNGA gånger. Och hon har skrivit massor av annat mkt bra. Mycket vackert, mycket sorgligt. Det är skönt när det inte händer mkt, när man är i boken mest för stämningen.

11:50 AM, October 04, 2006  
Blogger Space babe said...

Word.

1:05 PM, October 04, 2006  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se