October 20, 2006

Grace Tea House

Läget på Beridarebanegatan 1 precis vid Stadsteatern är perfekt. Idén är rätt tänkt, och miljön är väl genomförd med lackade stolar och bord (som dock i vissa fall inte är avsedda som matbord och därför blir obekväma att sitta och sörpla vid) och en riktig chambre separé 包厢 med runt bord och snurrande glasskiva som får en att känna sig helt förflyttad till Kina, men MATEN! Ackackack.

För tillfället verkar de bara ha dumplings, och det är inte med den äran. Jag åt en lunch för 75 kronor. Då får man en halvljummen soppa med shiitake-svampar och två små dumplingar i (jag kände lite chives i dem, vilket var trevligt men de hade gärna fått vara varmare).

Sen kommer varmrätten som inte är varm, i en liten bambukorg. Det var typ tio små jiaozi med alldeles för tjockt skinn som var misstänkt ihopklibbade. Om man är bra på att göra dumplingdeg blir de nykokta knytena väldigt hala och nästan svåra att greppa med pinnar.

Jag hade bett att få hälften vegetariska och hälften med köttfyllning. När jag smakat min första vegetariska var jag glad att jag bett att få hälften med kött, när jag smakat de köttfyllda beslöt jag aldrig mer komma tillbaka till Grace Tea House för att äta. De smakade nämligen torrt och intetsägande med en svag aning av härsket lammfett. Mycket märkligt, eftersom man oftast tillverkar jiaozi med fläskfyllning. Vissa använder nötkött, en del lamm. Jag har ätit nötköttfyllda jiaozi från Kejsaren när Östasatiska museet firade kinesiskt nyår. De var riktigt goda. Än har jag ej ätit lamm-dumplings, men jag tvivlar på att de ska smaka så här. De vegetariska smakade och hade konsistens av kokt sågspån. Sen var knytena så få till antalet och så små så hade de varit goda hade jag varit frustrerad av en annan orsak, nu var jag frustrerad men också tacksam för att de inte var fler.

Till degknytena fick man lite isbergssallad och en liten skål med dressing. Jag tror problemet med Grace Tea House är att ägaren är teexpert, inte matexpert. Teet jag fick var delikat, ett vitt te som smakade jasmin, till formen som en rund boll med en röd blomma i. Mkt vackert, men kvinnan var inte så bra på att förklara vad det var, jag fick uppfattningen att tebollen och blomman tillverkas för hand. Gå gärna dit för att dricka te, och när ni ändå håller på kommer ni säkert inte kunna låta bli att köpa nåt att äta, men ni äter betydligt bättre (och varmare) dumplings på Aroydee.

6 Comments:

Blogger Anne said...

Härligt, tack för den recensionen :) Läste precis om stället i senaste Buffé (för övrigt typ tråkigaste numret på urlänge, och varför var ALLT (utom vardagsrecepten) både skrivet och plåtat av män? Man undrar ju.) och blev nyfiken. Men nu ska jag sluta med det. Däremot blev jag ju intresserad - var hittar jag Aroydee?

10:47 PM, October 20, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Att äta lunch med dig vore förmodligen
som att åka jorden runt på en timme, och jag vet INGEN som bekriver mat på ett bättre sätt än du.


Din vän

//Norman

11:08 AM, October 21, 2006  
Blogger Hanna said...

Sånt te köpte jag på Muji i Tokyo!

4:15 PM, October 21, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Åh jag älskar vitt te och köper på mig mer till mitt lilla lager jämt!! Jag har svårt att dricka varmt te till varm mat för då dör jag (känns det som) av värmeslag.
Jag har en annan fråga. Hur skulle du tillaga/koka riktigt mört kinesiskt fläskkött? Oviktigt om det är sichuan, kantonesiskt etc., bara det inte innehåller för mycket chilipeppar (mage protesterar f n för mycket). Jag frågar med anledning av ett uruselt recept i Icas Buffe.
Aroydee ligger i Gamla stan.

5:57 PM, October 21, 2006  
Blogger Space babe said...

Åh, Norman, du är balsam för en självspäkande själ.

Ondskan, du har sån Asian-know-how...

Anne, Aroydee ligger på Stora Nygatan 1, där äter man med fördel dimsum. Beställ gärna gröt (liten portion räcker) och pastarullar m scampi samt friterade tarotdumplingar.

Jag var där idag och tycker de har blivit lite sämre, men de är fortfarande bra. Om det fortsätter gå bra för dem kanske andra kineser också ger sig på att göra genuin kinamat.

5:59 PM, October 21, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Jag har hört om Grace hemska dumplings förr, jag förstår inte att hon fortsätter envisas med den maten.

Teet som serveras är inte värt priset. Det te du pratar om är blommande te. En blomma som utvecklas i det varma vattnet.

Vill du ha vitt te, eller blommande te prisvärt och av hög kvalité så prova www.houseoftea.se

7:53 AM, August 18, 2008  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se