February 9, 2007

Huskurer mot förkylning

Stackars Norman är dödssjuk i förkylning, så jag gav honom recept på ett par kinesiska huskurer, vill inte undanhålla er dessa visdomar:

(Den här första är nog inte kinesisk, förresten...fick den av nån när jag bodde på Kungsholmen under journaliststudierna.) Håll dig riktigt varm om fötterna och vila mycket. Drick varmt, gärna varmt honungsvatten med citron och en pytteklick smör (ska tydligen frigöra bra saker i honunget eller citronen, jag minns inte längre).

(Den här andra är inte heller kinesisk, vid närmare eftertanke: En invandrad sko- och nyckelmakare vid Fridhemsplan gav mig en rödvinspava när jag var jätteförkyld och sa åt mig att värma vinet, ha i farinsocker och dricka varmt. Tror ni jag gick tillbaka och tackade? Aldrig i livet! Man är väl försvenskad och har vett att vara rädd för alltför översvallande människor! Nä, jag tänkte gå tillbaka, men det blev aldrig av och en dag stod Västermalmsgallerian där istället.)

Testa även ingefärste, dvs koka skivad ingefära, ha i lite farinsocker om du är sjåpig. (Den var kinesisk.)

Min kompis Isses mamma är från Kanton och därmed vankas lite andra bullar. T ex så skiljer de på hosta på dagen och hosta på kvällen. Om man hostar på kvällen ska man torrosta hackad ingefära och råa riskorn i en kastrull (ingen olja alltså, kanske bäst med teflonkastrull), sedan på med vatten och drick som te.

Kuren mot hosta på dagen la jag tyvärr inte på minnet. Men om du har ont i halsen när du vaknar ska du dricka varmt vatten med salt i. Det behöver inte vara jättesalt, bara så att du känner att det är lite salt. Superbra mot ont i halsen! Den huskuren kommer från mina egna päron.

Labels: , ,

2 Comments:

Blogger Smarta Sara said...

Själv har jag druckit och bastat/badat bort min förkylning. Däremot inte hostan, så nu testar jag ingefärs- och ristipset från Kanton.

Och apropå saltkuren från dina päron! Min farmor tipsade om samma. Men hon kom från Hälsingland.

3:35 PM, February 12, 2007  
Anonymous David said...

Nu kan alla prova våra plåster mot förkylning - ta gärna en titt på http://halsopalster.se

8:53 PM, February 02, 2010  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se