January 21, 2007

Frukostbekymmer + fläskgröt

Gjorde en macka på salami, ost och paprika, men nä, det går bara inte. Jag avskyr mackor. Tycker det blir så torrt och tråkigt. Tuggorna växer i munnen. Ska det vara mackor ska det vara matiga sådana, helst typ hamburgare, BLT med massor av majonnäs, räkmacka funkar också. Mackor med tonfiskröra får jag också ner utan problem. Men ost och pålägg, urk. Ett trevligt undantag jag hittat på senaste tiden är Lisas avocado + hackad tomat, den är saftig och trevlig.

Istället tar jag fram min gamla frukostgröt och kokar den för tredje gången. Ursprunget till den är ett pack fläskben som jag saltade i typ en månad, för tant Vårblomma sa att de blev godare ju längre man saltade dem. Tant Vårblomma är mammas väninna och hennes dotter är min barndomskompis Li som våra föräldrar gemensamt såg till att gifta bort med en son till min mammas kompisar i Kina och som senare rymde sin väg med en blodhostande och frånskild kock från hennes föräldrars restaurang.

En månad var alldeles för länge. Jag gillar att suga på färsk fläskbenmärg. Den blir inte alls lika trevlig efter lång saltning. Jag ska nog bara salta i högst två veckor nästa gång.

Sen kokar man fläskbenen i en omgång vatten, det skummar rätt förskräckligt, häll bort och skölj benen. Koka benen ett tag, typ en halvtimme, ju längre desto godare, tycker jag egentligen, då kommer smaken in i buljongen och köttet blir mer lättuggat.

Skölj lite grötris, jag brukar ta så mkt som bara nätt och jämnt täcker kastrullbotten (om det är en stor kastrull så kan man ju ta en cm ris), sen ska det vara massor av vatten som täcker typ 80% av kastrullens höjd. Observera när man kokar kinesisk risgröt att riskornen måste HOPPA (dvs låt koka upp och ha den sen på minst 4), annars blir det inte så där gott och liksom limmigt, som man vill ha det. Enligt visdom jag ärvt från min mor så ska man koka ris med lock och gröt utan lock, just för att grötriset ska HOPPA och kokar lätt över med lock.
OBS! Rör om regelbundet under hela nedanstående process, för annars kan gröten brännas vid i botten, särskilt om man kokar mkt, som jag brukar.

Skala potatis, skär den i bitar, typ sjättedelar om det är en stor potatis. Lägg i grytan när gröten börjar se simmig ut.

Skölj några blad kinakål, helst med frisk grön färg. Skär i centimetertjocka strimlor. Lägg i grytan när potatisen börjar kännas färdig. När kinakålen är klar så är gröten klar.

Mina fläskben var så salta, så första omgången gröt var nästan oätligt salt och saknade dessutom en aning umani, kanske dödades den helt av saltsmaken eller så hade jag inte tillräckligt med fläskben. Dessutom blev botten lite vidbränd. Trist, men inte ovanligt när det gäller mig.

Så nästa morgon slevade jag ner återstoden av gröten i en skål men aktade mig för bottenskrapet som var bränt och satte igång att koka fläskbenen igen. Upprepade hela koket, avslutade med att lägga i grötresterna i den nya gröten. Smakade utmärkt denna gång, lagom salt, dessutom fuskade jag med att ha i lite natriumglutamat.

Idag kokade jag gröt för tredje gången på samma fläskben, de blir ju färre och färre förstås. Nu hade jag bara tre bitar kvar. Men det är mer än nog, när de smakar så salt inuti i köttet. Fast jag fick ändå ha i mer salt och MSG i buljongen.

Denna gröt är återigen en Qingtian-tradition. Min mamma är ju därifrån, så den mesta rustika matkulturen jag kan är från Qingtian. Som risnudlar med bläckfisk och fläsk. Man kan koka sådan gröt på färska fläskben också naturligtvis, man kan också med födel ha i färska bondbönor, tror jag de heter, då blir gröten härligt grön, ju fler bönor desto bättre, så att gröten blir liksom ärtigt mjölig. Man kan ha i potatis även i den för att bättra på mjöligheten.

Ja, gröt, nudelsoppa eller gröt, te och dumplings (dvs dimsum) är nog min idealfrukost.

Labels: , ,

9 Comments:

Blogger Jessica said...

Är det det samma som jook?

10:33 AM, January 21, 2007  
Blogger Amber said...

Jag gillar det du skriver om Li som rymde sin väg med den blodhostande kocken. Och så blir jag så hungrig av dina matbeskrivningar!

11:39 AM, January 21, 2007  
Blogger Lagers tabberas said...

Men det är ju nästan samma som vi äter om morgnarna, med variation. Vi kallar det för rissoppa, Kao Tom, och vi kokar på broskben (25:-/kg) har i färsk riven ingefära,oh det är så gott. I stället för saltade broskben, marinerar vi och låter syra, sedan steker vi benen hårt innan de åker i soppan. Ibland kan vi hårtsteka kyckling så att det blir nästan karamelliserat och så river vi ner det i soppan. Soppan kryddas med Healthy Boy soya (Thailändsk och minst lika ren som Kikkoman). Rejält med fisksås också (så slipper jag glutamaten (har förbjudit den hemma - men ibland slinker det ner några nypor ändå för min fru är envis som en åsna och vem är jag att förbjuda?). Ibland har vi sockrat, spunnet, torkat, rivet, fläskkött i (vete katten hur det görs, men ska ta reda på det) och så mängder av hårt friterad vitlök. Avslutar med en balja kaffe och står mig så jag ibland glömmer lunchen.

1:20 PM, January 21, 2007  
Blogger Lagers tabberas said...

Jo jag glömde. När jag är i Kina brukar jag äta rissoppan/gröten ute på gatan uppslevad ur stora kokkärl. Ibland har jag fått små,små räkor som "simmat runt i soppan". De är jättesalta och goda. Har inte klurat ut om det är torkade räkor eller färska med salt eller rent av levande salträkor. Vet Du? Förmodligen!

1:23 PM, January 21, 2007  
Blogger Space babe said...

Jessika, jo, det är jook, men jook är förmodligen kantonesiska. På mandarin heter det zhou och är homonymt med mitt familjenamn. Måste vara ödet.

Åh, Lager, jag vill oxå gifta mig med din fru. Köttull har vi i Kina också. Jag undrar också hur man gör det, det både ser och smakar lite läskigt, tycker jag numera. När jag var barn var det naturligtvis en stor favorit. De små räkorna är förmodligen torkade och saltade. Jag har alltid såna i frysen, jag är förvånad att inte du har det. Såg jag inte såna i nån nudelsoppa du bildbloggade om? Allt du beskriver låter alltid så underbart, kan inte ni bjuda oss på middag en vacker dag? Hehe...

2:17 PM, January 21, 2007  
Blogger Lisa said...

Genialiskt! Jag gillar inte heller mackor på morgonen. Just såna här grötar är nog det enda sättet jag gillar att äta vitt ris på. Skulle förmodligen svultit i hjäl om jag bott i Kina. Åker till Malmö en vecka nu men vi kan väl ses och äta middag sen så ska du få prova tunikan.

6:10 PM, January 21, 2007  
Blogger Lagers tabberas said...

SB
Jo det är nog torkade räkor, men jag har ett första minne av dem när jag tittade ner i morgonrissoppan och Du vet hur buljongen ibland kan skikta sig och där viftade räkorna på svansen som om de skulle vara levande, det var den bilden som som dök upp när jag läste det Du skrev.
Köttull - men jag tycker det är gott, lite som spunnet socker med buljongsmak.
Ungarna älskar det - knappast att jag tror det är nyttigt. Moo Jong heter det på thai och jag frågade precis Rodjana (min fru) som tittar på nåt på TV och var jätteirriterad om hur det görs:
"Jag vet inte det är nåt man alltid köper färdigt"!
Det är alltså kokt och sedan torkat, sockrat och rivet kött av gris. Och när jag letar efter det hittar jag det här vilket bekräftar mina farhågor om nyttighet och här får Sai Kun Chieng sig en skopa likväl som min tredje graderade favorit kaikiem, de saltade äggen som vi brukar göra hemma n är andan faller på, dvs om vi får tag på ankägg, annars blir det stora färska hönsägg, och det här känner Du väl igen kan jag tänka. Äggen tvättas och borstas och läggsi en kruka. Mättat saltvatten hälls över. Äggen sjukner till botten. När de är klara efter några veckor flyter de upp och kan kokas. Äggulan är brun och vitan mörkts grönskimrande och det smakar hiskeligt gott av mandel och annat som lockats ur detta allt levandes ursprung. Fisksås opch ris till.
Jag har just ätit men nu är jag fan ta mig sugen igen.
Och det här med middagen då?Självklart
(Fan va långt det blev)

9:22 PM, January 21, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Jag tror att jag råkade skugga dig lite idag, på hemvägen. Med tanke på var du gick av spårvagnen gissar jag att det pågår en vernissagefest just nu i ett industriområde i närheten.

9:55 PM, January 25, 2007  
Blogger Space babe said...

Åh vad härligt med lite spontan stalking! Visst var jag och Jenny snygga? Fast det syns inte på fotona hon visar...

7:28 PM, January 26, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se