January 28, 2007

Snart nytt år

Den kinesiska nyårsaftonen i år firas 17 feb, tror jag, ska kolla upp det sen, men jag ska boka bord på Nam Kang, helst deras karaoke-rum och bjuda in några kompisar. Kollar in deras website och blir besviken över att de tagit bort tempura udon från sin meny. Fan. Måste folk ta bort godsakerna från sin meny som dessutom inte så många andra krogar (om någon mer i Sthlm) har?


Lisa, Helens sushi har massa andra rätter, så låt oss inte avskriva den helt ännu. T ex är de en av få krogar som serverar grillad ål. Du som bor i närheten kan väl prova den och rapportera.

Igår var jag i Finntorp centrum och skithungrig. Sushistället Tosa (som otippat ligger väldigt högt rankat på sushiguiden, jag tycker deras sushi är helt ok, utmärkt för att vara i förorten) hade stängt, inombords svor jag över lata japaner, sen såg jag så klart skylten till en kinakrog. Gick in och frågade om de hade någon genuin kinesisk mat eller om de kunde svänga ihop en god rätt. Den trevliga servitrisen som såg väldigt boklärd ut i sina glasögon (jag identifierade mig med henne totalt), hon påminde om syster Lin i sin framtoning, långsmal och finlemmad, svarade något för sanningsenligt: Nej. Tyvärr. Det är mer svensk kinamat här...

Jag gick ut igen. Såg grillen som fanns på torget, och gick tillbaka. Frågade om hon kunde rekommendera något som inte var så äckligt. Hon sa att allt med black-bean-sauce var ok. Suck. Själv tycker jag blackbeansås är rätt förutsägbart och trist. Förmodligen tror krogkineser att dessa rätter är goda därför att de går hem hos svenskarna älskar allt som är jättesalt. Min man tycker t ex att allt blir godare med lite sån sås. Men själva kan jag lova att de(vi) inte lägger svartbönsås i allt.

Jag beställde hursomhelst en fläsk med svartbönsås och den obligatoriska paprikan och löken. Medan jag väntade hade vi ett långt och trevligt samtal, hon kom hit från Kanton när hon var ett år, hon var på semester i sin hemstad och gifte sig då med en kines som höll på med datorer, han har förstås lite svårt med svenskan nu. Jag tyckte hon var så himla trevlig. Naturligtvis ville jag frälsa henne, jag får frälsarryck när jag mår bra. Då ska jag alltid göra allas liv lite bättre.

Jag sa att om ni bara sätter en eller två rätter som är genuina och goda på menyn så lovar jag att folk kommer vallfärda hit. Hon sa att det är svårt. Jag föreslog nudelsoppa eller vad som helst.

Jag fattar problemet. Grejen är att många som har krog i Sverige, många kineser, inte ens är särskilt intresserade av matlagning. Ännu mindre av att servera god mat. De vill bara försörja sig. Så var ex v mina föräldrar.

Förtsättning följer. Vi ska iväg och åka skidor nu.
Gårdagens dokumentär Ninas resa var skitbra och skitjobbig. Grät så det skvalade så fort det kom barn in i rutan. Maken försökte få mig att stänga av, men jag ville ju veta hur det skulle gå för Nina. Nu måste jag få bort alla dödade barn ur mina tankar.

Labels: , ,

8 Comments:

Blogger Anne said...

Åh, Finntorp, då var du ju nästan ute hos mig :) (Jag bor nära Nacka Forum.) Kom och fika nån dag!

12:39 PM, January 28, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Kinakrogen i Finntorps centrum är en STYGGELSE! Allt otrevligt och osmakligt du kan tänka dig om mat finns representerat där. Den borde döskallemärkas, och hängas ut till allmän varnagel!

//Norman (som blivit bjuden på lunch där fler gånger än vad jag törs komma ihåg)

2:49 PM, January 28, 2007  
Blogger Lagers tabberas said...

Thaikrogarna är på väg åt samma håll. Man måste som farang (utlänning, dvs svensk på en thaikrog i Sverige) understryka att man vill ha original, thaistyle och får det ändå inte av någon slags hänsyn som har med ett tappat ansikte att göra för de kan i sin vildaste fantasi inte förstå hur en farang ska kunna vilja äta deras hembys fattigmat, den som de själva tycker är så god, het, ljufvelig. Och de vet att maten är fullständigt oätlig för den som inte är van, tränad. Den maten har ett smakspektra som sträcker sig från de förfärliga tonerna av överfermenterat fiskigt till svidande ren thaichilli med sälta från jäst fisksås, jästa bönor, frisk grönsak och syrade krabbor. Serverar de och mottagaren inte estmerar så tappar de ansiktet. De vill bespara sig nesan. Samtidigt sker en urholkning av traditioner och det bedöms så allvarligt att thailändska staten i samarbete med TAT, Thailändska turistbyrån skickar ut matspioner för att testa hur hemlandets kockar sköter sig i environgerna och dessutom gjort ansträngningar att bjuda in sina kockar till olika kurser med avslutat diplom. Så högt aktas matarvet att det inte ens i utlandet får genomgå någon förvandling och ändå är det ofrånkomligt, verkar det som och om man tar kineskrogarna som lysande exempel. Och jag har ätit grön curry utan de små beska auberginerna, utan hetta och fylld med morotsstavar och halvkokt paprika. För djävligt på Sawasdee som slår sig för bröstet att vara originalthai, men som i själva verket är insmickrande turistthai anpassat till morots och paprikasvenskar utan sinne för originalitet och med smaklökar fördärvade av EPA-barer och Tempo-matsalar (motsv. idag motorvägsrastplatser, korvkiosker, skolmat och färdiglagat via mikron.)
Degenereringen har gått så långt att vi absolut inte går ut på thaikrog något mer, vi blir bara ledsna och förbannade och tycker att vi kastar påengarna i sjön. Thaimaten hemma är så rasande mycket bättre. Går vi ut äter vi något helt annat.

5:21 PM, January 28, 2007  
Blogger Lagers tabberas said...

Jo, en sak till appropås det kinesiska nyåret så jobbade jag på radioprogrammet Efter 3 och gjorde en sändning från Himmelska Fridens torg i Peking just den dagen då Kina gick in i Råttans år. Jag höll väl på en tre fyra minuter och avade mig själv på väl inövad kinesiska varpå Olle Stenholm, i salig åminnelse då han sorgligt avled i veckan som var, satt i studion och förstärkte min avannons:
-Och det var som Ni alla hörde Göran Lager som rapporterade direkt från Peking om lottans ål - f'låt, ska vara Råttans år!

9:31 AM, January 29, 2007  
Blogger Jens said...

Word alltså! Kinesisk mat kan ju vara så otroligt bra; sjysta jaozi, kryddiga revbensspjäll från Hunan eller bara en skål billiga nudlar från gatan. Har inte ätit någon kinesisk mat värd namnet på krogen i Sverige. Skulle bli succé om någon vågade erbjuda genuina rätter.

11:35 AM, January 29, 2007  
Blogger Jessica said...

Var det nåt särskilt med den tempura udon?
Jag tycker annars att den tempura udon som jag har ätit här har varit ganska, ja, ordinär.
Samurai har tempura udon. Murasaki också.

Om jook var kantonesiska för fläskgröt, är congee mandarin?

3:00 PM, January 29, 2007  
Blogger Space babe said...

Anne: Gärna!

Norman: Du är ju svensk. Testa nåt med blackbeansås nästa gång, maken tyckte den var skitgod.

Lager: Angående thai, ja, absolut, och kolla på indiska krogar. Kan inte din fru öppna nåt ställe? Jag försöker få alla jag tror kan mat att öppna ställen. Finns en guide på Stadshuset, Li Yanan, som är skitbra på nudlar. Han är från Peking. Lottans ål - hahahaha!

Jens: ah, men alltså "Kinesisk mat kan ju vara så otroligt bra" skojar du eller? Man kan inte kalla den svenska kinamaten för kinamat egentligen. Men välkommen och kul blogg din kompis Jakob har!

jessika: Inget särskilt med den tempura udon, men det var i alla fall tempura udon. Ska testa Murasaki och Samurai. Jook betyder gröt (zhou1), congee läser jag om i Wikipedia (sen Lisa sa att man var trivial vågar jag inte länka till det längre) att det är samma sak som "zhou", men kommer från det tamilska ordet KANJI som tydligen också betyder gröt.

9:54 PM, January 29, 2007  
Blogger Jessica said...

Jag läste om just congee i Didions A year of magical thinking, att det var något hon fick från China Town. I den svenska översättningen har congeen översatts till "trögflytande soppa". Tycker att översättningen av den boken kunde vara bättre. Jag gillar tempura men hellre ramen eller soba än udon. Det är krispigheten i tempura som visar rätt knixighet i köket. Och buljongen gör ju sitt till för nudlarna. När vi ska äta hamnar vi alltid på roppongi eller sakura.

10:07 PM, January 29, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se