February 9, 2007

Rasism eller inte - fortsättningen

Redaktör Rickard Slätt hittade hit och påpekade att citatet ur Sabunis text om rasism var missvisande. Se kommentarerna på rasism-posten.

Nu har jag läst den artikel redaktör Slätt skrev om att kasta bananer och jag förstår att han vill kunna fortsätta den traditionen Bajen haft att få kasta bananer på alla Djurgården-spelare. (Herregud, vem hade trott att jag skulle skriva om en massa fotbollslag på min blogg!!!) Men jag vidhåller att om den svarte spelaren kände sig kränkt, då borde bajen-fansen upphöra med banankastandet. Jag är faktiskt ganska förvånad över att man får kasta bananer. De kan ju va rätt hårda. Man kan göra folk rätt illa med dem, på allvar.

Att du inte har en rasistisk avsikt bakom en handling betyder inte att den inte upplevs som rasistisk för den som utsätts för den. Jag tror inte att busschauffören menade så illa med sin lilla roliga historia heller. För honom var det något helt betydelselöst - för mig ett livslångt sår. Om jag skulle hitta honom idag och ställa honom mot väggen skulle han förmodligen inte kunna påminna sig att det någonsin hänt. Det är det som är kruxet med kränkningar - det är oftast bara den som utsätts som märker av den.

Jag diskuterade det här med Jenny och Ondskan över lunch idag, och Ondskan och jag var ganska överens om att hur saker upplevs beror så mycket på individen och det bagage man har med sig. Jag tycker att man som bajenfan, särskilt som ett intellektuellt fan som jag förmodar att du är, borde kunna ta hänsyn till den eventuella rasism som den svarte spelaren nog fått utstå i sitt liv och faktiskt låta bli att kasta bananer just på honom (eller blir det rasism det med? Ja, du ser, inte är det enkelt.).

Min make påpekade också att han inte trodde att folket bakom Nogger Black alls associerade till ordet "nigger", det tror inte jag heller, annars borde väl nån satt stopp för hela kampanjen, och det var väl bra att de la ner Nogger Black, tycker jag, om det var många som tog illa upp av namnet.

Sen råkade jag på en bloggpost om att vara "lättkränkt" hos Sakine Madon. Hon har fortfarande inte svarat på min fråga om när det egentligen är "ok" att känna sig kränkt, förminskad, vad ni föredrar.

Jag menar inte att det ska tas till några rättsliga åtgärder så fort någon känner sig kränkt, inte heller menar jag att man ska lagstifta mot olika tillmälen, men jag tycker att om man känner sig kränkt, så är man kränkt.

Labels: , , ,

2 Comments:

Blogger Lagers tabberas said...

Jag blir mer och oftare kränkt än Rodjana och skulle någon våga nedlåta sig rasistiska tillmälen åt våra barn eller mot henne reagerar jag omedelbart och med utskällningar även om plumpheten är ett resultat av någon slags nedärvd svensk dumdryghet.
Rodjana säger att hon aldrig bryr sig för man kan inte styra andra människor, vi kan aldrig tänka åt dem.
Vi har mycket starka identiteter i vår familj och det hjälper även när både kvinnor och män rätt i ansiktet på oss underförstått låter förstå att de anser oss vara ett resultat av en "torskens" resa till sydostasien.

11:13 PM, February 09, 2007  
Blogger Redaktör Slätt said...

Det är här som kruxet kommer in, som du också anmärker. Ska vi sluta kasta bananer under den tiden en mörkhyad spelare står i mål för djurgården för att sedan åter kunna kasta om en vit målvakt står där? Då är det faktiskt vi i hammarby som lägger in en rasistisk aspekt i allting och så vill jag verkligen inte ha det.

Det som är mycket märkligt i den här historien är att ingen sade till Pa Dembo Tourray inför matchen mot Hammarby om våran tradition att kasta bananer på djurgården. (Vi kastar givetvis inte på personerna utan mot deras planhalva, ingen skadas helt enkelt). Hade Djurgårdens tränare haft minsta hjärna hade de sagt till Dembo om traditionen för första matchen så var han helt ovetande och trodde givetvis att vi var en bunt rasister. Andra matchen garvade han som fan, alltså förstår man kontexten så är det ju omöjligt att tolka det som rasism.

Att vi som hammarbyare aldrig kommer att ändra på oss för att en djurgårdare vill det, ja det säger sig självt att det aldrig kommer att hända. Troligtvis kommer denna tradition att växa bort, förr eller senare. precis som med massa olika traditioner så kommer en del dö ut, en del nya tillkommer och det är inget konstigt med den saken.

Vem som helst får känna sig kränkt givetvis, det är givetvis upp till var och en. I mitt fall är jag och Sakine på samma sida om synen på att yttrandefriheten är en större dygd än att den ska ändras på för att personer känner sig kränkta. Utan yttrandefrihet dör demokratin, sedan ska det i en demokratisk rättsstat också finnas skydd för minoriteter och den delen finns reglerad i grundlagen tack och lov.

4:01 PM, February 13, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se