March 10, 2007

Svar till riksha

Hej Mathimlen!
Jag är inte fullt insatt i debatten. Kan du vara så snäll att förklara för mig.

Hej riksha, jag tror inte någon utom möjligen Carl Bildt kan till fullo sätta sig in i alla detaljerna, men jag ska ge dig länkar till några artiklar som fått mig att ta ställning.

1. Vilka av Carl Bildts aktier som inte är tillåtna. Är olja okej? Är SAAB (vapenindustrin) okej? Läkemedelsbranschen (som inte subventionerar malaria och bromsmediciner i vidare usträckning)? Kemiska industrin (som smutsar ner så förskräckligt)?

Som jag förstår har Bildt inte gjort något olagligt, utan handlat oetiskt. Han har tjänat grova pengar på ett inte alltid regelmässigt sätt. Jag bryr mig inte om att han tjänar sina pengar i krigförande länder om hans samvete tillåter det, bara han inte får representera Sverige som utrikesminister.

2. Vilka av dessa som INTE finns i tex de stora svenska fonder som hanterar våra pensioner (finns de där så är vi alla lika skyldiga, no?).
Nej. Jag vet inte hur du har gjort, men jag har inte medvetet placerat pengar i vapen- eller oljeindustrin.

3. Vilka aktier han Carl Bildt har kvar (officiella uppgifter, antar jag?).
Enligt de uppgifter jag hittar (ex v i denna artikel från GP) så är det upp till statsråden att redogöra för de tillgångar och placeringar de har. Den frågan får du alltså ställa till Carl Bildt.

4. Din mening om det Expressen-ledda drev för att försöka tvinga bort Carl Bildt från sin post, det har kommit fram att de flesta inblandade journalister faktiskt är gamla kompisar med varandra och har bindningar till samma förlag.

Jag tycker inte att det är ett drev, utan ganska bra frågor man ställer sig om vad utrikesministerns olika engagemang egentligen gick ut på och hur de kan påverka hans nuvarande arbete. De har varit nyhetsledande när det gäller Carl Bildts affärer och det tycker jag är duktigt av dem.

5. Din kommentar på Bertil Torekulls anfall på Carl Bildt i DN debatt, där han säger att Carl Bildt inte borde få blogga.
Jag har inte läst Torekulls text, men det är självklart att Carl Bildt ska få blogga!

Tack på förhand! Jag utgår från att du har din åsikt underbyggd på fakta, så därför lätt kan hjälpa mig få reda på varför jag borde tycka illa om Carl Bildt. För jag ska väl inte bara nöja mig med att en annan människa på internet säger åt mig så?
Jag återkommer om en vecka, och ser om du, likt Carl Bildt, läser dina kommentarer.

Mvh

riksha


Jag tycker faktiskt inte illa om Bildt, utan bara illa om det faktum att han ska vara Sveriges utrikesminister. Han kan vara rätt så underhållande att se och höra i t ex intervjuer.

Labels: , , , ,

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Tack för svar =)


Mvh

riksha

11:43 AM, March 28, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se