March 8, 2007

Pontus by the sea

Var där med svärmor idag. Glömde plånboken hemma, visserligen var det sagt att hon skulle bjuda, men boy, vad det känns konstigt att inte ha ett bankkort till hands! Nästan lika konstigt som att inte ha en mobiltelefon.

Pontus by the sea har verkligen en prisvärd och bra buffé. Idag serverades kolja i vinsås med potatis, kalops med hela rödbetor, omelett samt löksoppa som man tar i små söta glaskoppar - perfekt. Jag var egentligen inte så jätteimpad av maten just idag, möjligen beroende på att jag igår själv lagade fisk i vinsås (svärfars recept som maken förfinat och jag efterapar - hemligheten är 2 droppar tabasco i såsen)till middag igår. Till det vill jag ha riven morot. Det blir så fin smakbrytning med den söta moroten mot den vinsyrliga såsen.
Kalopsen var inte heller anmärkningsvärd, välkokt men något för osalt. Det är iofs inget som inte ett par tag med saltkvarnen lätt rättar till, men jag tycker god mat inte ska behöva några tillsatser. Med reservation för att min egen salttolerans kan ha blivit betydligt högre sen jag träffat min man, men - nej.
Men det var helheten. Det fina rymliga lokalen, den fint upplagda buffén. Inga jättestora kantiner, utan karotter av hemtrevliga dimensioner som personalen flitigt bytte ut eller fyllde på. Det gjorde att allt kändes väldigt färskt och nylagat.
För 89 kronor tycker jag det är ett kap. Det är perfekt att gå dit på långlunch med en god väninna och prata bort ett par timmar. Jag var förvånad över att lunchanstormningen som jag väntade mig aldrig blev av. Kanske har folk inte förstått att det är ett bra ställe.

Nästa gång ska jag prova Mornington!

Labels: , , ,

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Man tror nog att det är dyrare än det är. Eller att snobbfaktorn är avskräckande hög.
Vi har varit en gång på Pontus in the Green House. Det var jag och min dåvarande pojkvän och så ett gäng amerikanska affärsmän. Jag var typ den enda kvinnan. Maten var god men det var nåt med stämningen, fast det är några år sedan nu. Borde gå tillbaka.

9:16 PM, March 08, 2007  
Blogger Smarta Sara said...

Jag är så glad att du uppskattade Pontus. Jag älskar deras kalops. Nu är jag en kalopsälskare av rang och har vid två kalopstillfällen där varit mer än nöjd. Jag håller inte med dig om sältan. Inte på något plan. jag föredrar att själv få salta, men just kalopsen har jag inte saltat extra.

När jag går på Pontus har jag följande strategi:
1) salladsbuffen och knäckemacka
2) en varmrätt
3) kaffe

Mina arbetskamrater kör en helt annan approach och äter ofta av båda varmrätterna OCH ost innan vi dricker kaffe.

Jag kommer att äta på Pontus MINST två gånger i veckan framgent.

7:23 PM, March 09, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se