March 7, 2007

Hönsris


När jag letade bilder hittade jag denna taiwanesiska blogg som verkar mkt sympatisk och på den här matbloggen från Hongkong hittade jag bilden.

Isse gav mig receptet på hennes (egentligen hennes mammas) föredömligt enkla hönsris innan hon åkte:

Lägg shiitake-svamp i blöt över natten, spara spadet.
Ta en bit höna och skär den i bitar (helst sådär i skivor utan minsta respekt för en hönas anatomi som kineser gör). Helst lår, bröstbitar blir mest torra. Gnid in skivorna med riven ingefära, vitpeppar, salt och olja.
Strimla svampen och blanda den med hönsbitarna. Ha i lite av svampspadet.
Börja koka ris. När riset kokat till hälften lägger du ner höns+svampblandningen.

Resultatet kan kännas rätt segt, det är en acquired taste att gilla att tugga på de tuffa hönsbitarna. Man kan byta ut dem mot kyckling. Men för en som genomgått prövningen ett par gånger är höna ändå oslagbart. Särskilt skinnet ger trevligt gummiaktigt tuggmotstånd. Någonting med kryddningen gör att det smakar som att man haft i vin. Detta är en rätt som helst ska ätas upp på en gång. Uppvärmd i mikro blir den lite trist och torr.

Isse tipsade också om en sås som en fd fru till en kines som driver en namnkunnig kinakrog på Söder lärt henne. Det är också en historia. De är skilda sen nyligen därför att mannen träffade en annan kvinna som snabbt blev gravid. Den nya frun förbjuder honom att träffa hans barn från det första äktenskapet. Bah!

Exfruns sås: Ta lite fisksås + vitlök + chili + färsk koriander och mortla. Man kan även ha i färsk papaya.

Det är gott till det mesta. Jag hade det till uppvärmt hönsris.

Labels: , , , , ,

5 Comments:

Blogger Jessica said...

Jag har ätit nåt liknande i Indonesien men jag petade bort de oidentifierbara fågeldelarna just för deras tuggummikonsistens. Riset var hemskt gott.
Jag har en kompis som får utbrott över "övernattat ris". Mikrouppvärmt har jag aldrig nämnt ;).
Så tråkigt när någon förbjuder sin partner att träffa sina egna barn från ett tidigare förhållande. Det är ju en rätt sjuk inställning får man lov att säga från den nya kvinnan. Hur tror hon att det ska funka liksom?

11:10 PM, March 07, 2007  
Blogger Gitto said...

Om du bjuder mig på hönsris får du hur mkt fish'n'chips du vill! Fast det får du förstås ändå.

Roligt att du har släkt i Kalmar, det betyder ju att du MÅSTE åka ned hit snart, eller hur? :) För övrigt går jag förbi TT varje dag, det ligger 300 meter från mig. Fast jag har aldrig varit där och ätit, går ytterst sällan på restaurang i Kalmar.

9:24 AM, March 08, 2007  
Blogger Space babe said...

Jessika: Ja, men eller HUR! Hur fan kan man ens komma på tanken. Men man får betänka att hon är nyanländ från Kina. Då är man lite ... konstig. I alla fall om man inte är väldigt beläst... ibland hjälper inte ens det.

Gitto: Ja, aldrig har jag varit så sugen på att hälsa på släkten i Kalmar som sen jag börjat läsa din blogg. Kanske en rendez-vous i vår? Jag tar m höns, du dina märgärtor. Undrar om jag kan dra av resan på företaget... Jag skulle förmodligen också akta mig för att gå på restaurang i Kalmar. Utom Åhléns biffstek m lök möjligen. Men var är det du jobbar som har en sån hemsk chef och vad fan sa han till dig???

8:38 PM, March 08, 2007  
Blogger Lisa said...

Hemskt med pappan som inte får träffa sina barn. En vän till mig i Finland har ett ex som bekvämt löste det hela genom att anklaga honom för incest. Nu får han träffa sina barn två timmar varannan vecka med övervakning. Så har det varit ett år! Polisundersökningen gav ingenting så förhoppningsvis kommer nästa förhandling ge honom delad vårdnad.

3:47 PM, March 11, 2007  
Blogger Gitto said...

Ja, jag tycker verkligen att du får ta och pallra dig ned i vår!

Fast jag säger av princip inte var jag jobbar så här i bloggsammanhang eftersom jag vill ha mitt jobb kvar i sommar (men ses vi kan jag berätta). Och det han sa var i sig inte så farligt, bara retade mig om att Magnus hade spanat på andra tjejer hela kvällen (vilket han givetvis inte gjort). Men känner man sig ful, tjock och röksugen är det inget man vill höra... Och det jobbiga är att han verkligen alltid riktar in sig på mitt dåliga självförtroende och aldrig släpper taget utan bara fortsätter med samma lumpna "skämt" hela tiden, inte TROTS att han märker att jag verkligen blir ledsen utan JUST DÄRFÖR.

Puh, nu har jag skrivit av mig. :) Men kom som sagt till Kalmar!

10:49 PM, March 11, 2007  

Post a Comment

<< Home

eXTReMe Tracker Bloggtoppen.se